آفتاب

تاکید آمریکا و هندوستان بر خویشتنداری نیروهای امنیتی نپال در قبال معترضان

تاکید آمریکا و هندوستان بر خویشتنداری نیروهای امنیتی نپال در قبال معترضان

دولت‌های آمریکا و هندوستان از نیروهای امنیتی نپال خواستند تا در واکنش به تظاهرات علیه تدوین قانون اساسی جدید این کشور خویشتنداری داشته و از شهروندان نپالی هم خواستند تا از خشونت اجتناب کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، در بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا آمده که قانون اساسی جدید نپال باید حدالامکان حامی و بازتاب حقوق بنیادین نظیر برابری جنسیتی و آزادی‌های اولیه باشد.

در ادامه این بیانیه آمده است: ما از شهروندان می‌خواهیم تا از روش‌های کاملا صلح‌آمیز و عاری از خشونت برای اعلام اعتراض خود استفاده کنند و از نیروهای امنیتی نپال هم می‌خواهیم تا در واکنش به این تظاهرات خویشتندار باشند.

هندوستان نیز به عنوان بزرگترین همسایه جنوبی نپال از این کشور خواست به خویشتنداری بپردازد؛ درخواستی که در پی کشته شدن 30 تن از زمان تدوین قانون اساسی در ماه گذشته میلادی مطرح شده است.

تظاهرات خشونت‌بار در نپال علیه قانون اساسی در پی حمله معترضان به پلیس شدت گرفته است.

وزارت امور خارجی هندوستان در بیانیه‌ای اعلام کرد: خشونت‌های وحشتناک در نپال بار دیگر در این کشور افزایش یافته است. خواه قربانیان این درگیری‌ها از شهروندان یا از مقام‌های دولتی باشند، قربانی اصلی نپال است.

بسیاری از مردم در مناطق جنوبی نپال هم‌مرز هندوستان مخالف برنامه تقسیم مناطق و کوچکتر شدن هفت استان کنونی هستند.

دهلی‌نو می‌گوید که تمامی نیروهای سیاسی نپال باید انعطاف‌پذیری خود را در قبال این مساله و از طریق مذاکرات و توافق نشان دهند.

در مفاد این قانون اساسی جدید آمده است که افزایش ثبات سیاسی و تقویت تحولات اقتصادی در نپال ضرورت دارد چون این کشور هنوز از دو زمین‌لرزه مهیب در سال جاری میلادی که 900 کشته بر جای گذاشت، در رنج است.

انتهای پیام

کد N958422

وبگردی