آفتاب

تبدیل راکتور‌های تحقیقاتی هسته‌ای فرانسه به قطب تحقیق، توسعه و آموزش

تبدیل راکتور‌های تحقیقاتی هسته‌ای فرانسه به قطب تحقیق، توسعه و آموزش

مدیر کل کمیسیون انرژی اتمی فرانسه اعلام کرد: مراکز تحقیقاتی انرژی‌های جایگزین و کمیسیون انرژی اتمی فرانسه، راکتورهای تحقیقاتی و دیگر تاسیسات خود را در اختیار موسسات کشورهای عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای آموزش و پروژه‌های تحقیق و توسعه مشترک خواهند گذاشت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از پایگاه خبری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مراکز تحقیقات کمیسیون انرژی اتمی فرانسه به عنوان اولین مرکز بین‌المللی بر پایه‌ راکتورهای تحقیقاتی در شهر ساکلی بر اساس طرح جدیدی که سال گذشته به تصویب آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسید، به قطب تحقیقاتی بین‌المللی تبدیل خواهد شد.

یوکیا آمانو، دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مراسم تقدیر از کمیسیون انرژی اتمی فرانسه در مقر این آژانس در وین گفت:‌ چنین مراکزی محققان کشورهای عضو آژانس به ویژه کشورهای در حال توسعه را قادر می‌سازد تا به توانمندیهای راکتور تحقیقاتی دست یابند و منابع انسانی را به طور موثر به نحو کارآمد و احتمالا با هزینه کمتر توسعه دهند.

وی افزود: برنامه مرکز بین‌المللی راکتورهای تحقیقاتی افزایش بهره برداری از راکتور تحقیقاتی موجود را موجب می‌شود و به وسیله پرورش همکاری‌ها موجب توسعه و به کارگیری تکنولوژی هسته‌ای خلاقانه می‌شود.

آندریا بوریو دی تیگلیوله، رئیس بخش راکتور تحقیقاتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد روند این انتخابات توضیح داد: این انتخاب در نتیجه یک روند دشوار بود که شامل بازنگری درخواست و اسناد تکمیلی، بازرسی از کمیسیون انرژی اتمی فرانسه در کنار ارزیابی جامع و توصیه کمیته منتخب بین‌المللی متشکل از نمایندگان جامعه جهانی راکتور تحقیقاتی و اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بود.

دانیل ور وارده رئیس کمیسیون انرژی اتمی فرانسه با بیان اینکه این مرکز پذیرای 15 تا 20 محقق در هر سال است، گفت: ایجاد این مرکز بسیار با اهمیت است زیرا بسیاری از کشورها تمایل دارند تا توانایی‌های فنی خود را در راکتورهای تحقیقاتی برای برنامه هسته‌ای آینده خود توسعه دهند. امیدوارم دیگر کشورها به زودی به طرح مرکز بین‌المللی راکتورهای تحقیقاتی بپیوندند و شاهد شکل گیری این مراکز در سراسر جهان باشیم. ما مشتاقانه منتظر تبادل تجربیات با یکدیگر هستیم.

انتهای پیام

کد N958277

وبگردی