آفتاب
گفتگو با معاون پیشین وزیر خارجه آمریکا:

استراتژی چرخش به آسیا به معنای خروج آمریکا از خاورمیانه نیست

استراتژی چرخش به آسیا به معنای خروج آمریکا از خاورمیانه نیست

«ریچارد مورفی» سفیر پیشین آمریکا در عربستان با اشاره به اینکه سیاست چرخش به آسیای آمریکا به معنای خروج از خاورمیانه نیست گفت: بهبود روابط ایران و عربستان می تواند گام مهمی برای ثبات منطقه باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، توافق هسته ای بی شک جایگاه منطقه ای ایران را افزایش می دهد. تحولات منطقه به شکلی است که کمک ایران برای حل تمامی آنها حائز اهمیت است. در گفتگو با «ریچارد مورفی» سفیر پیشین آمریکا در عربستان به بررسی تأثیر توافق هسته ای بر جایگاه منطقه ای ایران پرداخته ایم که در ادامه از نظر می گذرد.

ریچارد مورفی، دیپلمات کهنه‌کار آمریکایی است با ده‌ها سال کار در خاورمیانه و کشورهای عربی، وی در سال‌های جنگ ایران و عراق سفیر آمریکا در عربستان سعودی و بعد معاون وزیر خارجه در امور خاورمیانه بود.

* توافق هسته ای چه آثاری بر جایگاه منطقه ای ایران خواهد داشت؟

در وهله اول باید توجه داشت که توافق هسته ای زمینه سرمایه گذاری در ایران را فراهم می سازد. این توافق بر اقتصاد ایران آثار مثبتی خواهد داشت و روابط تجاری ایران در منطقه و  با کشورهای منطقه را افزایش خواهد داد.

* آیا ممکن است از رهگذر واکنش به توافق هسته ای شاهد بلوک بندیهایی در منطقه برای نمونه از سوی ترکیه و عربستان سعودی باشیم؟

بهبود روابط ایران و عربستان می تواند گام مهمی برای ثبات منطقه باشد. وجود بی اعتمادی و شک و تردید دو کشور نسبت به یکدیگر باعث شده تا گسترش و بهبود روابط به کندی صورت گیرد. بهبود روابط ایران و عربستان مستلزم تصمیم گیری در سطح سران دو کشور است.

* در استراتژی سیاست خارجی آمریکا بحث چرخش به آسیا ( pivot to Asia ) مطرح است. این چرخش به این معنا تعبیر می شود که آمریکا استراتژی و سیاست خود را از منطقه خاورمیانه و به ویژه زیر مجموعه خلیج فارس متوجه آسیا خواهد کرد و تمرکز خود را از خاورمیانه متوجه آن منطقه خواهد کرد. در این میان به فرض درستی این موضوع خلاً قدرت در منطقه چگونه پر خواهد شد؟

در بحث چرخش آمریکا به آسیا توجه داشته باشید این چرخش به معنای ترک منطقه از سوی ایالات متحده نیست. آمریکا در منطقه خاورمیانه منافع عمده و مهمی دارد که آنها را دنبال خواهد کرد.

بر این اساس جایگزینی برای نقش آمریکا در منطقه وجود نخواهد داشت.

*توافق هسته ای چه تأثیری بر حل مسائل منطقه ای از جمله بحرانهای سوریه، عراق و یمن خواهد داشت؟

باید منتطر ماند و دید چه اتفاقی می افتد. به شخصه خوشبین هستم که توافق هسته ای فضایی جدید را برای همکاریهای ایران و گروه ۱+۵ خواهد گشود.

کد N957874

وبگردی