آفتاب
افول "خداوندگار الجزایر"؛

راه برای انتخاب جانشین بوتفلیقه هموار شد

راه برای انتخاب جانشین بوتفلیقه هموار شد

با ایجاد تغییرات آرام اما گسترده در سازمان اطلاعات الجزایر که از رقبای اصلی قدرت در این کشور محسوب می‌شود، به نظر می‌رسد رئیس جمهور الجزایر و حلقه نزدیکانش در حال فراهم کردن شرایط تغییر زمامدار این کشور هستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، عبدالعزیز بوتفلیقه، از سال 1999 حکومت را در این کشور نفت خیز آفریقایی در دست دارد اما اخیرا نگرانی‌ها نسبت به اینکه او چقدر دیگر می‌تواند در قدرت بماند افزایش یافته است.

این سیاستمدار 78 ساله، سال گذشته مجددا در انتخابات پیروز شد اما تنها یک بار در کمپین انتخاباتی‌اش حضور یافت در حالی که آثار سکته‌اش در سال 2013 نمایان بود و روی ویلچر نشسته بود.

این درحالی است که محمد مَدْین (معروف به ژنرال توفیق)، رئیس قدرتمند اداره اطلاعات الجزایر رقیبی بالقوه برای قدرت محسوب می‌شد. اما روز یکشنبه معاون این ژنرال 72 ساله جانشین وی شد؛ اقدامی که به گفته تحلیل‌گران کنترل کامل بوتفلیقه و حلقه نزدیکانش بر اطلاعات و سیستم امنیتی این کشور را ممکن می‌سازد.

معروف است که در 25 سال گذشته در الجزایر انتخاب رئوسای جمهور تنها با نظر موافق ژنرال توفیق ممکن بوده و قدرت و نفوذ وی از بوتفلیقه که از 1999 تاکنون زمام حکومت را در دست دارد، بیشتر است.

بوتفلیقه از ماه ژوئیه تاکنون به کمک حلقه نزدیکانش تعدادی از روسای امنیتی الجزایر را برکنار کرده است. حرکتی که کارشناسان معتقدند بیانگر درگیری‌های پشت صحنه رئیس جمهور و رئیس اطلاعات است.

او این کار را ابتدا با خارج کردن شاخه‌های قدرتمند سازمان اطلاعات از کنترل مدین آغاز کرد و ریاست آنها را به ارتش این کشور واگذار کرد. بوتفلیقه خود وزیر دفاع است و در تمام سال‌های ریاست‌جمهوری‌اش این پست را برای خود نگه داشته تا بتواند نفوذ خود را بر سازمان اطلاعات حفظ کند.

به گفته یکی از تحلیل‌گران عرب، رئیس جمهور الجزایر اکنون پس از 16 سال زمامداری قدرت در این کشور برای واگذاری آن آماده می‌شود اما به نظر می‌رسد که تلاش دارد جانشینش و شرایط انتخاب وی را خود تعیین کند.

رسانه‌های محلی روز گذشته خبر برکناری ژنرال توفیق را که تاکنون به قدرت رسیدن شش رئیس جمهور و 12 نخست وزیر را شاهد بوده و به "خداوندگار الجزایر" معروف بود، اعلام کردند. برکناری او که رئیس آژانس امنیتی الجزایر بود، قدرت بوتفلیقه را بر آژانسی که بسیاری آن را قدرت واقعی در الجزایر می‌دانستند، نشان داد.

اکنون شاهدان می‌گویند، تمرکز در حال حاضر معطوف به این است که چه کسی جانشین بوتفلیقه خواهد شد. آیا سعید بوتفلیق، برادر با نفوذ 58 ساله‌اش بر کرسی ریاست جمهوری تکیه خواهد زد یا کسی دیگر؟

تحلیل‌گر یکی از روزنامه‌های الجزایری در این باره می‌گوید: ما نمی‌دانیم آیا زمامدار قدرت به زودی تغییر می‌کند یا خیر اما عصر پس از بوتفلیقه چندان دور نیست.

با این حال یکی از اعضای سابق دفتر ریاست جمهوری الجزایر تاکید می‌کند، این هنوز رئیس جمهور است که در قدرت است: بوتفلیقه به نصایح و مشاوره‌ها گوش می‌دهد اما با وجود بیماری خودش تصمیم می‌گیرد چرا که هیچ کس به اندازه خودش حلقه نزدیکانش را نمی‌شناسد.

انتهای پیام

کد N957843

وبگردی