آفتاب
گزارش خبرنگار مهر از چین/۶

ظریف: از نقش چین در بازسازی راکتور آب سنگین اراک استقبال می‌کنیم

ظریف: از نقش چین در بازسازی راکتور آب سنگین اراک استقبال می‌کنیم

وزیر امور خارجه کشورمان، با اشاره به نقش سازنده و محوری چین در توافق هسته ای ایران با ۱+۵، گفت: از نقش سازنده چین در اجرای طرح بازسازی راکتور آب سنگین اراک و سایر حوزه های برجام استقبال می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار اعزامی مهر به چین، محمد جواد ظریف که به پکن سفر کرده است، صبح امروز با «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین دیدار کرد و سپس وزرای خارجه دو کشور در نشست خبری مشترک حاضر شدند و به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

ظریف در این نشست در پاسخ به سوال خبرنگار چینی مبنی بر اینکه آیا برجام در کنگره به تصویب می رسد و نقش چین را چگونه در برجام ارزیابی می کنید، اظهار داشت: نقش چین بسیار در مذاکرات هسته ای مثبت بود. من معتقدم باید نقش سازنده و محوری چین در مرحله اجرای برجام نیز ادامه یابد.

وی در مورد تصویب برجام در امریکا نیز گفت: متاسفانه گروهی در امریکا و گروهی در منطقه ما به ویژه رژیم صهیونیستی منافع خود را در درگیری و تنش جستجو می کنند. امیدواریم با طی شدن روند بررسی برجام در امریکا، خودشان را با واقعیات وفق دهد و متوجه شوند که جامعه بین الملل با سیاست های آنها همخوانی ندارد و جامعه بین الملل به دنبال حل و فصل مسائل از طریق دیپلماسی، مذاکره و گفتگو است.

دولت آمریکا قبول کرده که از اجرای مستمر تحریم ها علیه ایران جلوگیری کند

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در مورد آینده برجام با توجه به تغییرات سیاسی در امریکا گفت: بر اساس حقوق بین الملل، دولت ها متعهد به اجرای تعهدات خود در حوزه بین المللی هستند و دولت امریکا قبول کرده است که از اجرای مستمر تحریم ها علیه ایران جلوگیری کند و این تعهد با تغییر رئیس جمهور امریکا تغییر نخواهد کرد.

ظریف از نقش سازنده چین در رسیدن به برنامه جامع اقدام مشترک سپاسگزاری کرد و گفت: از نقشی که چین در حوزه بازطراحی آب سنگین اراک دارد، استقبال می کنیم و امیدواریم این نقش، نقش محوری باشد.

وی افزود: معتقدم با شروع اجرای برجام و رفع شدن موانع غیرقانونی که علیه ایران وضع شده بود، روابط ایران و چین بیش از گذشته عمیق تر شود. ایران و چین شرکای مطمئن در حوزه انرژی، توسعه ای، منطقه ای و حمل و نقل هستند و امیدواریم در ایجاد راه ابریشم و یک جاده کمربندی بتوانیم روابط خود را در حوزه حمل و نقل، انرژی و صنعت گسترش دهیم.

تنها راه حل معضلات منطقه، راه حل سیاسی است

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به شرایط منطقه ای، گفت: ما خواهان مبارزه همه جانبه با تروریسم و افراط هستیم و تنها راه حل معضلات منطقه را، راه حل سیاسی می دانیم.

ظریف ادامه داد: امیدواریم دو کشور در زمینه بحران های منطقه ای به ویژه در عراق و سوریه، برای ایجاد صلح و ثبات در این کشورها و همچنین منطقه، همکاری داشته باشند.

وی با بیان اینکه این سومین سفری است که به صورت رسمی به چین می آیم، گفت: البته ملاقات های غیر رسمی نیز زیاد داشته‌ایم، به خصوص در حاشیه مذاکرات هسته ای و امیدواریم به زودی میزبان آقای یانگ یی در ایران باشیم.

وزیر امور خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که با توافق هسته ای و گسترش تعاملات ایران با دیگر کشورها آینده روابط اقتصادی ایران و چین را چگونه ارزیابی می کنید، گفت: ایران برای روابط با چین اهمیت بسیاری قائل است؛ به خاطر اینکه چین در سختی ها کنار ایران بود، بنابراین چین یک شریک خوب و راهبردی برای ایران بوده است و در آینده نیز خواهد بود.

ظریف ادامه داد: منابع انسانی، مادی و معنوی ایران بسیار گسترده است و با رفع موانع غیرقانونی که در ایران وجود داشته، بسیاری از کشورها علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری و حضور در بازار ایران که جذابیت ویژه ای دارد، هستند و لذا شاهد حضور هیئت های اقتصادی کشورهای مختلف در ایران هستیم.

وی تصریح کرد: شرکت های چینی به دلیل اینکه در تمام این مدت در ایران حضور داشتند، از یک مزیت نسبی برخوردارند که می توانند با استفاده از شرایط جدید و تطبیق سیاست ها بر اساس این شرایط حضور گسترده در ایران داشته باشند.

کد N957813

وبگردی