آفتاب

شیوه زندگی عشایر شاهسون به نمایش گذاشته می‌شود

شیوه زندگی عشایر شاهسون به نمایش گذاشته می‌شود

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: شیوه زندگی عشایر شاهسون در نهمین جشنواره فرهنگ اقوام ایران از 24 تا 27 شهریور به نمایش گذاشته می‌شود.

‌به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه اردبیل، قادر تقی زاده با اشاره به اینکه جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین با حضور نمایندگانی از شش کشور خارجی و 28 استان در استان گلستان برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: در جشنواره مذکور یک غرفه برای نمایش جاذبه‌های گردشگری استان اردبیل و یک آلاچیق عشایری برای پخت نان محلی و آش دوغ اختصاص یافته است.

‌وی افزود: در این غرفه علاوه بر توزیع اقلام تبلیغاتی‌، بروشور جاذبه‌های گردشگری استان و نمایش لباس محلی شیوه معیشت‌، صنایع دستی و فرهنگ اقوام مختلف استان از جمله عشایر شاهسون و تات خلخال از طریق بنر‌، توزیع فیلم‌، کارت پستال و پوستر معرفی شده است.

وی با بیان اینکه این جشنواره از 184 غرفه در محل نمایشگاه‌های بین المللی استان گلستان درجاده آق قلای گرگان دایر است، گفت: گلیم، مسند، فرش و سایر صنایع دستی بافتی به عنوان صنایع دستی عشایر شاهسون و صنعتگران اردبیلی در دو غرفه این نمایشگاه عرضه شده است.

تقی‌زاده حضور در این نمایشگاه را فرصت مناسبی برای معرفی فرهنگ و آداب و رسوم عشایر شاهسون و مردم این استان برای جذب گردشگران داخلی و خارجی به این استان دانست و تصریح کرد: شیوه زندگی، لباس‌ها، موسیقی، جشن‌ها و آداب و رسوم خاص عشایر اردبیل باعث شده بازدید از زندگی عشایر شاهسون به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری استان به شمار آید.

‌وی در ادامه با اشاره به حضور استان اردبیل در جشنواره ملی آش ایرانی که در استان زنجان برگزار شد، اضافه کرد: در این جشنواره علاوه بر نمایش صنایع دستی سفال و معرق استان در دو غرفه در یک غرفه نیز به پخت، عرضه و معرفی آش رشته و دوغ این استان پرداخته شد.

‌تقی‌زاده بیان کرد: همچنین آلاچیق عشایر ایل شاهسون در جشنواره هفته فرهنگ آذربایجان و اردبیل نیز به منظور نمایش لباس محلی، پخت و عرضه آش دوغ و غذاهای سنتی استان و اجرای نمایش اقوام ایرانی گروه شالاکو از 18 تا 23 شهریور ماه در بوستان قائم منطقه 18 تهران برپا شد.

جمعیت عشایر استان اردبیل ۶۶ هزار و ۵۰۰ نفر و در قالب ۱۲ هزار و ۸۰۰ خانوار بوده که به نگهداری 1.5 میلیون راس دام مشغول هستند.

‌عشایر استان از ۴۵ طایفه مستقل تشکیل شده که همه ساله در یک هزار و ۵۲۷ اوبا‌، ۵۲۷ قشلاق، ۲۳۷ ییلاق، هفت زیست بوم و ۵۱ سامانه زندگی می‌کنند.

عشایر استان اردبیل که به ایل شاهسون معروف هستند، معمولا همه ساله نیمی از سال را در قشلاقات مغان و نیمی دیگر را در ارتفاعات شهرستان مشگین شهر و در دامنه‌های سبلان سپری می‌کنند.

انتهای پیام

کد N957594

وبگردی