آفتاب

پوروشنکو: پایان جنگ نیست، زمان تغییر تاکتیک است

پوروشنکو: پایان جنگ نیست، زمان تغییر تاکتیک است

با گذشت 15 ماه از درگیری‌های شدید اوکراین،‌ برخی امیدوار شده‌اند که نخستین آتش بس موثر این منطقه ممکن است به صلحی طولانی‌تر و پایدارتر تبدیل شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پترو پوروشنکو، رئیس جمهوری اوکراین که می‌گوید در این 15 ماه شبانه روز کار کرده در مصاحبه‌ای نادر با روزنامه ایندیپندنت گفت: این پایان جنگ نیست بلکه زمان تغییر در تاکتیک‌ها است. ما می‌دانیم روس‌ها کجا هستند و وکلای آن‌ها همچنان سلاح‌ها، تانک‌ها و توپخانه‌هایشان را پنهان نگه می‌دارند. در حال حاضر دستور به حفظ آتش بس داده شده اما نمی‌دانم که این مساله چقدر دوام خواهد داشت.

اگرچه دو هفته‌ای است که این آتش بس حفظ شده اما شرایط تواق نامه مینسک که در فوریه سال جاری میلادی امضا شد هنوز تحقق نیافته‌اند. در همین حال اوکراین می‌گوید، در همکاری با شرکای غربی‌اش خط قرمزهای خودش را تعیین کرده است.

پوروشنکو گفت: یکی از شرایط اجرا نشده توافق نامه مینسک دسترسی فوری وکامل ناظران بین‌المللی به مناطق تحت کنترل جدایی طلبان است. ناکامی در تحقق این شرایط کل برنامه صلح را به خطر می‌اندازد و پیامدها و تحریم‌هایش نیز برای روسیه خواهد بود. به طور مثال برگزاری انتخابات "ساختگی" در مناطق تحت کنترل جدایی طلبان که برای اکتبر و نوامبر سال جاری میلادی برنامه‌ریزی شده، چنین واکنش‌هایی را در پی خواهد داشت.

خط قرمز دیگر برای اوکراینی‌ها آزادی 11 زندانی سیاسی اوکراینی است که در حال حاضر در زندان‌های روسیه محبوس هستند. دو هفته پیش اولگ سنتسف، کارگردان اوکراینی در یک جلسه دادرسی مشکوک به خاطر فعالیت‌های تروریستی به 23 سال حبس محکوم شد.

پوروشنکو در این باره گفت: تنها چرم سنتسف اوکراینی بودنش و اینکه به این مساله افتخار می‌کند است.

ولادیمیر روبان، نماینده این گروگان اخیرا گفت: ظاهرا روس‌ها پیشنهاد داده‌اند که سنتسف و الکساندر کولچنکو، یکی دیگر از متهان با دو سرباز روسی که ژوئیه سال جاری میلادی در نزدیکی لوهانسک بازداشت شده‌اند، معاوضه شوند.

پوروشنکو در این خصوص ارائه شدن چنین پیشنهادی را رد کرد اما گفت: برابر دانستن قهرمانان بی‌گناه و غیر مسلح اوکراینی با نیروهای مهاجم و مسلح که در خاک اوکراین بازداشت شده‌اند کار اشتباهی است.

در حال حاضر روابط دیپلماتیک مستقیم و رسمی بین روسیه و اوکراین وجود ندارد. در عوض کانال‌های مذاکره کننده‌ اصلی همان نشست‌های چهار جانبه هستند که با میانجی‌گری فرانسه و آلمان برگزار شده‌اند. قرار است دوم اکتبر (10 مهر) سال جاری میلادی دور بعدی این نشست چهار جانبه برگزار شود.

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در تماس‌های تلفنی لحن آرامش بخش‌تری را پیش گرفته اما پوروشنکو هرگونه گمانه‌زنی‌ مبنی بر اینکه روابط شخصی‌ میان این دو رهبر به طرز چشمگیری بهبود یافته را رد کرد.

پوروشنکو گفت: در حالی که سربازان و شهروندان اوکراینی توسط سلاح‌های روسی کشته می‌شوند، هیچ روابط دوستانه‌ای وجود نخواهد داشت. اوکراین جزئی‌ترین بخش‌های توافق نامه‌های مینسک را اجرا کرده و روسیه تازه تلاش‌هایش در این زمینه را آغاز کرده است.

اما در حقیقت اوکراین نیز هنوز بحث برانگیزترین مفاد توافق مینسک از جمله برقراری مجدد روابط مالی با مناطق جدایی طلب را اجرا نکرده است.

تلاش‌های اوایل ماه جاری میلادی برای تصویب متمم‌های قانون اساسی که به شرق اوکراین طبق توافق مینسک قدرت‌های بیشتری می‌دهد با انفجار یک نارنجک در پارلمان پایان یافت. در این رویداد سه محافظ کشته و 138 تن دیگر زخمی شدند.

پوروشنکو مدعی است که عناصر حامی روسیه به همراه الیگارشی‌های محلی این اقدام را انجام داده‌اند.

او می‌گوید: می‌دانیم که 1100 تن از 1500 معترض مقابل پارلمان در آن روز با اتوبوس آورده شده‌ بودند.

این حمله بیانگر تغییری در تاکتیک‌های روسیه بود که از جبهه شرقی به سمت کی‌یف تغییر جهت داد. پوروشنکو معتقد است روسیه تلاش می‌کند تا اوکراین را از داخل بی‌ثبات کند.

او همچنین باور دارد که دومین تهدید بزرگ برای اوکراین نه از جانب روسیه بلکه از جانب الیگارش‌های اوکراین است.

انتهای پیام

کد N957014

وبگردی