آفتاب

بوگدانف: امنیت دمشق، امنیت مسکو است/ به حمایتمان از سوریه ادامه می‌دهیم

بوگدانف: امنیت دمشق، امنیت مسکو است/ به حمایتمان از سوریه ادامه می‌دهیم

معاون وزیر خارجه روسیه ضمن تاکید بر اینکه امنیت دمشق، امنیت مسکو است، گفت: روسیه هرگز از حمایت نظامی، سیاسی و مالی دمشق دست بر نمی‌دارد و به وحدت سوریه پایبند است.

معاون وزیر خارجه روسیه ضمن تاکید بر اینکه امنیت دمشق، امنیت مسکو است، گفت: روسیه هرگز از حمایت نظامی، سیاسی و مالی دمشق دست بر نمی‌دارد و به وحدت سوریه پایبند است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه الاخبار لبنان، هیات سوری "اللقاء الوطنی" در جریان سفر به مسکو با میخائیل بوگدانف، معاون وزیر خارجه روسیه و مسئولان روسی دیگر دیدار کرد.

عبدالرحیم مراد، یکی از اعضای این هیات اظهاراتی را به نقل از بوگدانف که سال‌های طولانی در لبنان، سوریه وعراق گذرانده و زبان عربی را به خوبی صحبت می‌کند ایراد کرد و گفت که بوگدانف در این دیدار تاکید کرده "جنگ سوریه جنگ روسیه و امنیت دمشق، امنیت مسکو است و روسیه خواهان وحدت سوریه است."

وی به نقل از بوگدانف گفت: پیروزی سوریه بر تروریسم پیروزی روسیه و اروپا است و روسیه تلاش می‌کند تا آمریکایی‌ها را قانع کند که پیروزی ارتش سوریه بر تروریسم پیروزی آن‌هاست؛ چرا که مساله تروریسم در حال تبدیل شدن به یک مساله جهانی است. روسیه هرگز از ارائه کمک‌ نظامی، سیاسی و مالی خود به دولت سوریه در جنگ علیه تروریسم کوتاه نخواهد آمد.

بنا به گزارش این هیات سوری بوگدانف تاکید کرده که روسیه بر سر راهکار حل بحران سوریه اختلافاتی با آمریکایی‌ها دارد. آمریکایی‌ها خواهان برکناری بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه هستند.

بوگدانف افزود: نظام، رئیس جمهور و ارتش در سوریه یکی هستند. ما باید سوال کنیم در صورت برکناری اسد جایگزین وی و ارتش چه کسانی خواهند بود؟ قطعا تنها داعش و گروه‌های تروریستی جایگزین وی خواهند شد. اگر نظام سوریه برکنار شود دمشق پایتخت داعش می‌شود در نتیجه ما خواهان تسریع در حل سیاسی بحران سوریه و ائتلاف کشورهای منطقه علیه داعش هستیم.

وی درباره کنفراس ژنو یک نیز گفت: آمریکایی‌ها پیشتر طرح سرنگونی بشار اسد را جزو هرگونه راهکاری می‌دانستند. اما ما با آن موافقت نکردیم. ما به سند ژنو یک پایبندیم. طرح ما در سوریه یک طرح اصولی است ما خواهان مداخله در امور یک کشور دارای حاکمیت نیستیم. سوریه یک کشور دارای حاکمیت است و قوانین بین المللی این را تایید می‌کنند. ما روابط خود با این کشورها را براساس موضع اصولی خود برقرار می‌کنیم.

وی افزود: موضع ما از همان روز اول یکی بوده و تغییر نکرده است ما با سوریه به تفاهم رسیده‌ایم و کنفرانس‌هایی که برگزار کرده‌ایم برای رسیدن به راهکار مناسب بوده است. برای برگزاری ژنو 3 نیز تلاش می‌کنیم و منتظریم که آمریکایی‌ها و عربستانی‌ها اسامی شخصیت‌های مخالفی را که در این کنفرانس شرکت می‌کنند اعلام کنند.

بوگدانف در ادامه نسبت به حل سریع بحران سوریه ابراز خوش بینی نکرد و گفت که به عقیده وی آمریکایی‌ها همچنان همان موضع قبلی خود را دارند.

وی تاکیدکرد: تروریسم به آفریقا و اروپا رسیده ودر حال پیشروی است. اگر آمریکایی‌ها همچنان به کارشکنی‌ در راهکار بحران سوریه ادامه دهند این یعنی آن‌ها با دوستانشان در منطقه برای گسترش تروریسم تلاش می‌کنند همانطور که آتش بحران در اوکراین شعله ور کردند. آن‌ها برای تغییر نقشه به نفع خود تلاش می‌کنند.

بوگدانف گفت: روابط میان مصر و روسیه روابطی استراتژیک است و باید روابط میان مصر و سوریه برای مبارزه با تروریسم هرچه سریع‌تر تقویت شود.

وی بر تمایل کشورش برای حل سیاسی فوری بحران یمن تاکید کرد و گفت: مسکو طرف‌های بحران را مسئول وخامت اوضاع می‌داند. ادامه جنگ در یمن موجب فرسایش قدرت همگان می‌شود و باید دو طرف از منافع خود کوتاه بیایند.

بوگدانف همچنین به اوضاع فلسطین پرداخته و از دو دستگی میان فلسطینی‌ها که از دست رفتن مساله فلسطین را به دنبال خواهند داشت ابراز تاسف کرد.

وی همچنین با دیدگاه هیات لبنانی در خصوص لزوم برگزاری فوری انتخابات پارلمانی برای عمیق تر نشدن بحران در این کشور توافق کرد.

انتهای پیام

کد N956937

وبگردی