آفتاب

آواره شدن بیش از 250 هزار خانواده یمنی به دلیل تجاوزات عربستان

آواره شدن بیش از 250 هزار خانواده یمنی به دلیل تجاوزات عربستان

براساس گزارش رسمی کمیته اجرایی امدادرسانی به آوارگان یمنی، تعداد خانواده‌های بی‌خانمان در استان‌های مختلف این کشور به 253 هزار و 463 خانواده رسیده است که بیشتر آنها از کمبود شدید مواد غذایی و دارویی و فقدان پناهگاه مناسب رنج می‌برند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، براساس این گزارش، خانواده‌های یمنی از مناطق درگیر به مناطق امن‌تر مثل استان‌های صنعاء، المحویت، إب و حضرموت مهاجرت کرده‌اند. در حال حاضر خانواده‌هایی در استان صعده محاصره هستند و تاکنون نتوانسته‌اند از این استان خارج شوند. در مجموع 25 درصد ساکنان این استان آواره شده‌اند و به مکان‌های دیگر فرار کرده‌اند.

با وجود افزایش آمار کشته و زخمی‌شدگان در جنگ یمن و هشدارهای مکرر نهادهای بین‌المللی نسبت به وخامت اوضاع انسانی، عربستان همچنان به عملیات متجاوزانه خود در این کشور ادامه داده و اخیراً عملیات زمینی را در مرکز یمن با مشارکت هزاران نظامی خود و کشورهایی همچون قطر و امارات آغاز کرده است.

با ادامه عملیات عربستان اوضاع امنیتی و معیشتی در مناطق مختلف یمن رو به وخامت بیشتری نهاده و به آواره شدن تعداد بیشتری از یمنی‌ها انجامیده است.

براساس گزارش مذکور تعداد خانواده‌های آواره در مراکز نگهداری پناهندگان در صنعاء به 264 خانواده معادل 1459 نفر رسیده است.

در استان صعده نیز حدود 400 خانواده آواره در مراکز پناهندگی مستقر هستند حال آنکه بیش از هفت هزار تن خارج از این مراکز حضور دارند.

به دلیل حملات متجاوزانه عربستان به مراکز و نهادهای یمن، شهروندان یمنی با مشکل کمبود آب و به ویژه آب آشامیدنی روبه‌رو هستند و روی آوردن آنها به آب‌های آشامیدنی ناسالم موجب شیوع بیماری‌های زیادی از جمله حصبه به در میان کودکان شده است.

براساس این گزارش، حدود 21 میلیون و 800 هزار تن در تمامی استان‌های یمن به آب سالم به ویژه آب آشامیدنی دسترسی ندارند.

بر این اساس با افزایش آمار زخمی‌شدگان، حدود 15 میلیون و 450 هزار یمنی به مراقبت‌های پزشکی نیاز دارند. حدود 9273 تن طی جنگ یمن زخمی شده‌اند. بیشترین زخمی‌شدگان از استان عدن هستند. استان تعز نیز دومین استانی است که بیشترین زخمی‌شدگان را دارد.

پیشتر ائتلاف سعودی عملیات گسترده‌ای را در استان جنوبی عدن انجام داد. استان تعز نیز همواره صحنه درگیری‌ها میان انصارالله و نیروهای وفادار به عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهور فراری یمن بوده است. جنگنده‌های ائتلاف نیز حملات شدیدی را به این استان‌ها انجام داده‌اند و اخیراً سازمان ملل نسبت به وخیم‌تر شدن اوضاع انسانی در تعز هشدار داده است.

براساس گزارش مذکور حدود 1294 تن در استان تعز زخمی و 308 تن نیز کشته شده‌اند. استان صنعاء نیز در ردیف سوم قرار دارد طوری که حدود 2172 تن در این استان زخمی شده‌اند.

در گزارش کمیته اجرایی امدادرسانی به آوارگان آمده است که این کمیته ناظر بر توزیع 372 هزار و 741 سبد غذایی برای خانواده‌های آواره بوده است. توزیع سبد غذایی برای هر خانواده ماهانه ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام

کد N956397

وبگردی