آفتاب

آقای می‌سی‌سی‌پی با ازدواجش افراط‌گرایی را به هجو می‌کشد

آقای می‌سی‌سی‌پی با ازدواجش افراط‌گرایی را به هجو می‌کشد

کارگردان نمایش «ازدواج آقای می سی سی پی» با اشاره به اینکه در فضاسازی این اثر به سمت طراحی اکسپرسیونیستی رفته، عنوان کرد این نمایشنامه افراط‌گرایی را هجو می‌کند.

احسان فلاحت پیشه کارگردان نمایش «ازدواج آقای می سی سی پی» درباره انتخاب این نمایشنامه برای اجرا به خبرنگار مهر گفت: ابتدا قرار بود نمایشنامه ای را که اقتباس از رمان «شیاطین» داستایوفسکی بود در تماشاخانه ایرانشهر به صحنه ببرم اما ناهماهنگی ها و شرایطی پیش آمد که ترجیح دادم فعلا این نمایش را اجرا نکنم. از آنجا که تاکنون نمایشی غیر از نوشته های خودم را به صحنه نبرده بودم و در آن مقطع هم نمی توانستم به سرعت کاری را تولید کنم، ترجیح دادم سراغ نویسنده ای بروم که آثارش را دوست دارم و مورد اقبال عمومی نیز قرار دارد.

وی ادامه داد: به همین جهت سراغ دورنمات رفتم و نمایشنامه «ازدواج آقای می سی سی پی» را که هم مورد علاقه خودم است و هم کمتر کار شده و البته متناسب امکانات من هم بود، برای اجرا انتخاب کردم. دورنمات در این نمایش علاوه بر اینکه هجویه ای بر ایدئولوژی های بنیادگرایانه در حوزه سیاست ارایه می دهد اصول و قواعد درام نویسی و ژانر را هم دست انداخته و حتی شیوه اپیک برتولت برشت را هم به هجو می کشد.

فلاحت پیشه درباره تغییراتی که نمایش نسبت به متن پیدا کرده است، گفت: این نمایشنامه اثری روایی است و مونولوگ های بسیار طویل دارد و در زمانی نوشته شده که اتحاد جماهیر شوروی فروپاشیده و کمونیسم در حال از بین رفتن است. دورنمات در دنیایی که پر از تنوع فکری است تحمیل یک ایدئولوژی خاص را برنمی تابد. در واقع دورنمات در «ازدواج آقای می سی سی پی» این افراط گرایی در حوزه سیاست، اجتماع و ... را به هجو می‌کشد. من نیز در این نمایش که یک کمدی تراژدی است و رگه هایی از گروتسک و کمیک استریپ دارد، تلاش کردم از خوراکی که نویسنده در اختیارم قرار داده به درستی بهره ببرم.

این کارگردان تئاتر در پایان صحبت هایش متذکر شد: چون این نمایشنامه اثری بسیار طولانی است، تلاش کردم بدون به هم خوردن چارچوب و شاکله اصلی داستان بخش هایی را که در جامعه امروز دیگر محلی از اعراب ندارد، حذف کنم. در حال حاضر نمایش حدودا ۹۰ دقیقه است. در فضاسازی نمایش نیز به سمت اکسپرسیون در اجرا رفته ام و حتی در گریم و طراحی لباس این برجسته سازی مشاهده می شود. البته این اکسپرسیون به صورتی فانتزی به تصویر کشیده شده تا بار طنز اثر نیز حفظ شود.

نمایش «ازدواج آقای می‌سی‌سی‌پی» نوشته فردریش دورنمات، ترجمه زنده‌یاد حمید سمندریان به کارگردانی احسان فلاحت‌پیشه از ۲۵ شهریورماه با حضور فرهاد آییش در سالن استاد ناظرزاده مجموعه ایرانشهر به صحنه می‌رود. این نمایش پس از ۲۶ سال که از اجرای این اثر در سال ۶۸ توسط زنده یاد حمید سمندریان می گذرد، بار دیگر به صحنه می‌رود.

محمدصادق ملک، آرش (علی) فلاحت پیشه، محمدرضا مالکی، مهدی نصرتی، آرزو نبوت، پژمان عبدی، فرانک جلیلی بازیگران این نمایش‌ هستند. همچنین روزبه حسینی دراماتورژ، حبیب دانش سرپرست گروه و مشاور کارگردان، محمد میرعلی اکبری مدیر پروژه، آیلار ابیظی طراح گریم، پویا نوروزی طراح صدا و موزیک، مازیار تهرانی مدیر هنری و طراح پوستر، پژمان عبدی دستیار اول کارگردان، برنامه ریز و مدیر تولید، حمیدرضا خوشنویس دستیار دوم کارگردان و مجری دکور، سارا محبی منشی صحنه، بنیامین صیادی نیا، محمد سلیم مدیران صحنه، امین منتظری تصویرساز، محسن حسین، سعید شمس نوازندگان،  عسل عباسیان مدیر روابط عمومی و مهرانگیز قهرمانی مشاور رسانه دیگر عوامل اجرایی‌ این نمایش هستند.

کد N956383

وبگردی