آفتاب

آیا ظریف می‌تواند سیاست عربستان سعودی را تغییر دهد؟

آیا ظریف می‌تواند سیاست عربستان سعودی را تغییر دهد؟

یک کارشناس مسائل سیاسی و بین الملل از رویکرد ظریف برای تغییر سیاست کشورهای منطقه می‌گوید.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سیروس ناصری، عضو ارشد تیم پیشین هسته‌ای، سفیر پیشین ایران در ژنو، که چند روز پیش میهمان کافه خبر گروه بین الملل خبرگزاری خبرآنلاین بود، در پاسخ به سوالی پیرامون تغییر رویکرد کشورهای منطقه در قبال ایران گفت:

من شک ندارم با هوش و ذکاوتی که ظریف دارد و حجم فعالیتی که روی منطقه می گذارد شما در ماه های آتی خواهید دید کویت، قطر و حتی اماراتی که تمام عیار با عربستان اعلام همبستگی کرده مواضع دیگری اتخاذ خواهند کرد. خود اینها عامل فشار بر عربستان می شود که مواضعش را تعدیل کند و اتفاقا به سود عربستان هم است چرا که ادامه این وضعیت عربستان را بیشتر و بیشتر وارد باتلاق می کند.

سفیر کشورمان در دفتر اروپایی سازمان ملل در ژنو افزود: قطعا روند سیاسی که نتیجه این توافق است به سود جمهوری اسلامی ایران خواهد بود و به سمت اقتدار و تثبیت قدرت جمهوری اسلامی ایران پیش خواهد رفت. برداشتم این است بیش از چند ماه طول نخواهد کشید که اوضاع منطقه به نفع ایران تثبیت می شود. الان به نفع ایران هست ولی تثبیت خواهد شد. سوریه اصلا تزلزلی در روندهایش ایجاد نشده و من شواهدی در آن نمی بینم در مورد یمن مهم این است که مقاومت در مقابل بمباران های عربستان ادامه دارد و سعودی حتی ذره ای از وضعیت بن بست نتوانسته خارج شود و حتی روزنه ای هم برایش ایجاد نشده و هیچ تغییری علیه آنچه منافع ماست در آنجا هم اتفاق نیفتاده. عراق هم اتفاقا با یک ایران تثبیت شده که جایگاه روشنی در معادلات منطقه دارد خیلی بهتر می تواند به عنوان یک کشور متحد و موتلف همکاری کند تا یک کشوری که دائما نگران باشد بین روابط با ما و بقیه توازن ایجاد کند. من همه این فعالیت ها را به سمت مثبت می دانم و نتیجه نهایی اش را هم تثبیت اقتدار ایران در ماه های آتی می دانم.

مشروح کافه خبر سیروس ناصری را اینجا بخوانید

5252

کد N956202

وبگردی