آفتاب

مرکل به دنبال جلب حمایت کامرون برای تشکیل ارتش اتحادیه اروپا

مرکل به دنبال جلب حمایت کامرون برای تشکیل ارتش اتحادیه اروپا

روزنامه دیلی تلگراف انگلیس نوشت: صدراعظم آلمان قصد دارد به منظور پیشبرد طرح بلندپروازانه خود برای یکپارچه کردن نیروهای مسلح قاره اروپا از دولت انگلیس تقاضای کمک کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از این روزنامه، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان انتظار دارد دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس در ازای حمایت برلین از طرح لندن برای مذاکره مجدد درباره عضویت این کشور در اتحادیه اروپا با طرح ایجاد ارتش اتحادیه اروپا مخالفت نکند.

براساس این گزارش، صدراعظم آلمان از انگلیس می‌خواهد تا بر سر راه طرح بلندپروازانه وی برای یکپارچه کردن نیروهای مسلح اروپا مانع‌تراشی نکند.

در همین حال ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا گفت: اگر انگلیس چراغ سبز را به برخی از نهادهای جدید قدرتمند اتحادیه اروپا نشان دهد یک معامله به دست خواهد آورد.

یک منبع خبری در برلین اظهار کرد: موافقت با مسدود نکردن طرح‌های دفاعی آنگلا مرکل برای اروپا لطفی است که مرکل از جانب کامرون انتظار دارد در حالی که کامرون نیز انتظار حمایت مرکل از مساله مذاکرات مجدد را دارد.

منبع مذکور اظهار کرد: اگر شما خواهان لطفی هستید باید خودتان نیز باید لطفی انجام دهید. اگر کامرون یک اروپای منعطف می‌خواهد باید اجازه دهد دیگر اعضا نیز همگرایی بیشتر پیدا کنند.

در همین حال ایجاد ارتش اتحادیه اروپا می‌تواند باعث به حاشیه رفتن انگلیس در ناتو شده و منجر به تعضیف روابط ویژه آمریکا با انگلیس به نفع پاریس و برلین شود.

روزنامه دیلی تلگراف به یک سند منتشر نشده حزب آنگلا مرکل دست پیدا کرده که در آن یک طرح 10 بندی به منظور همکاری نظامی در اروپا شرح داده شده است.

این سند بازتاب تفکر مرکل بوده و خواهان یک مقر نظامی دائمی اتحادیه اروپا و برنامه‌های تامین سلاح مشترک و دکترین نظامی مشترک شده است.

این سند تاکید کرد که اروپا نیروهای مسلح خود را در مواجهه با بحران‌های چندوجهی یکپارچه کند.

همچنین این سند خواهان همکاری هماهنگ و سازمان‌یافته دائمی نیروهای مسلح ملی اروپا در میان‌مدت است.

در این سند تصریح شده است که در بلندمدت این فرآیند باید مطابق توافق ائتلافی فعلی آلمان منجر به یک ارتش اروپایی شود که مشمول نظارت پارلمان خواهد بود.

انتهای پیام

کد N955762

وبگردی