آفتاب
یک استاد حوزه:

هجرت روحانیون از قم تاکتیک مقابله با تهاجم فرهنگی است

هجرت روحانیون از قم تاکتیک مقابله با تهاجم فرهنگی است

نایب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین با اشاره به لزوم هجرت روحانیون از قم به شهرهای دیگر گفت: هجرت روحانیون امروزه نه تنها به عنوان یک راهبرد بلکه در سطح کلان به عنوان یک تاکتیک و مقابله در برابر تهاجمات فرهنگی محسوب می‌شود.

نایب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین با اشاره به لزوم هجرت روحانیون از قم به شهرهای دیگر گفت: هجرت روحانیون امروزه نه تنها به عنوان یک راهبرد بلکه در سطح کلان به عنوان یک تاکتیک و مقابله در برابر تهاجمات فرهنگی محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدصادق محمدی با اشاره به آیه 122 سوره توبه بیان کرد: خداوند در این آیه می‌فرماید" شایسته نیست، مومنان همگی (به سوی میدان جهاد) کوچ کنند، چرا از هر گروهی، طایفه‏‌ای از آنان کوچ نمی‏‌کند (و طایفه‏‌ای بماند) تا در دین (و معارف و احکام اسلام) آگاهی پیدا کنند و به هنگام بازگشت به سوی قوم خود آنها را انذار نمایند تا (از مخالفت فرمان پروردگار) بترسند و خودداری کنند" و این و ادله محکم دیگری نشان می‌دهد یک وظیفه و تکلیف الهی است و به صورت واجب کفایی و در برخی موارد یک واجب عینی است.

نایب رئیس اول مجمع عمومی جامعه مدرسین تصریح کرد: ظهور و بروز عرفان‌های کاذب از قبیل عرفان‌های هندی، کیهانی و فرقه‌های ضد دین و اخلاق، ضرورت هجرت را دو چندان می‌کند.

وی با بیان این‌که «آمار تکان دهنده در مورد خالی بودن مساجد از روحانی و همچنین کاهش حضور مردم در مساجد از موارد ضروری بودن هجرت طلاب و فضلای حوزه است» گفت: البته در برخی از مناطق حضور مردم در مساجد بسیار چشمگیر است و همین موضوع باعث می‌شود که امید به گسترش حضور مردم در همه مساجد کشور و مکان‌های فرهنگی وجود داشته باشد.

محمدی افزود: حضور جدی ماهواره‌ها، اینترنت و شبکه‌های اجتماعی خارجی و داخلی بین اقشار مختلف کشور نشان از یک تهدید جدی برای دین، اخلاق، کرامت و عزت مردم دارد و هجرت روحانیون عزیز می‌تواند از آسیب‌های آن جلوگیری کند.

وی ادامه داد: با توجه به موارد مطرح شده و مسائل متعدد دیگر که برای حوزویان آشکار است ضرورت حضور روحانی در دانشگاه‌ها و در فرهنگ‌سراها و در بین اقشار مختلف مردم در شرایط کنونی بر هیچ‌کس پوشیده نیست و می‌توان نتیجه گرفت که تجمع اساتید فضلا و طلاب حوزه به این شکلی که هم اکنون مشاهده می‌شود نه تنها ضرورت ندارد بلکه می‌توان گفت موجب خالی شدن عرصه‌های مختلف از حضور معنویت و دین و اخلاق و آماده شدن تهاجم‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و اخلاقی دشمنان دین حوزه و نظام است.

رئیس انجمن اصول فقه حوزه با اشاره به راهکارهای تشویق روحانیون به هجرت تصریح کرد: ایجاد انگیزه و القای ایده لازم جهت هجرت، ایجاد انگیزه بین اساتید و فضلای حوزه، ایجاد بستر لازم از نظر برنامه‌ریزی جهت حضور مؤثر مبلغ در مناطق مختلف و فراهم آوردن مسائل مادی جهت آسایش و آرامش مبلغ می‌تواند از جمله کارهایی باشد که می‌توان برای تشویق طلاب برای هجرت انجام داد.

وی افزود: اکنون مسکن سازی در حوزه به طور متمرکز در پردیسان شکل گرفته است و خود این تمرکز مسکن سازی یک مانعی از هجرت عزیزان به نقاط مختلف کشور است.

محمدی که با خبرنگار خبرگزاری حوزه گفت‌وگو می‌کرد، عنوان کرد: پیشنهاد می‌شود مسکن سازی به همین شکل که در قم وجود دارد در استان‌ها و شهرستان‌های مختلف نیز انجام شود و افرادی که حضور آنها در حوزه قم لازم نیست هجرت کنند و الزامی نیز باشد که چندین سال هم در همان منطقه بمانند.

وی با بیان این‌که «ایجاد هماهنگی لازم بین مبلغ و مسئولین محل اعزام خصوصاً امام جمعه برای جلوگیری از تداخل امور لازم است» گفت: اگر واقعاً ایجاد انگیزه شود و بسترهای لازم از جهت برنامه‌ریزی، ایجاد آسایش و آرامش برای مبلغین و هماهنگی لازم بین مبلغ و مسئولین آن منطقه ایجاد شود مسئله هجرت تا حدودی حل می‌شود.

رئیس انجمن اصول فقه حوزه با بیان این‌که «قطع شهریه می‌تواند یکی از موانع هجرت باشد» افزود: باید از مبلغی که به مناطق دیگر هجرت می‌کند، حمایت‌های لازم انجام شود و امکانات و حداقل اعتبارهایی باید برای او در نظر گرفته شود.

وی بیان کرد: حمایت از مبلغین نباید به‌گونه‌ای باشد که حمایت‌های مردمی تضعیف شود چراکه حمایت‌های مردمی جنبه‌های مختلف دارد و اثرات بسیاری از نظر تأثیر تبلیغ می‌تواند داشته باشد.

نایب رئیس اول مجمع عمومی جامعه مدرسین با اشاره به این‌که «البته باید این نکته را مدنظر داشته باشیم که اعزام مبلغ متناسب با محل اعزام باشد» گفت: بعضی از مناطق می‌طلبد که یک استاد محقق و دارای فضل کافی حضور داشته باشد مانند دانشگاه‌ها و مراکز فرهنگی ولی برخی مناطق حضور یک طلبه نیز کفایت می‌کند.

وی تصریح کرد: باید یک نیازسنجی کامل از شهرستان‌ها و استان‌ها نسبت به مسئله تبلیغ صورت گیرد و همچنین در میان طبقات مختلف حوزه نیز استعداد شناسی انجام شود تا مطابق نیاز منطقه اعزام مبلغ صورت گیرد.

انتهای پیام

کد N955304

وبگردی