آفتاب

طرح جدید ملی‌گرایان اسکاتلند برای برگزاری رفراندوم استقلال

طرح جدید ملی‌گرایان اسکاتلند برای برگزاری رفراندوم استقلال

وزیر اول اسکاتلند امروز (یکشنبه) گفت که ملی‌گرایان اسکاتلند برگزاری رفراندوم جدید استقلال را برای جدایی از بریتانیا پیشنهاد خواهند داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نیکولا استورجن، وزیر اول اسکاتلند در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که حزب حامی استقلال موسوم به حزب ملی اسکاتلند (SNP) که متعلق به اوست یک زمانبندی برای برگزاری رفراندوم پیش از برگزاری انتخابات منطقه‌ای سال آتی را در دستورکار دارد.

استورجن گفت: مانیفست ما شامل شرایط و زمانبندی برگزاری دومین رفراندوم استقلال است. این مانیفست قرار است ماه آتی در جریان کنفرانس سالانه حزب ملی اسکاتلند منتشر شود.

این حزب که در جریان انتخابات پارلمانی ماه مه توانست 56 کرسی از مجموع 59 کرسی اسکاتلند را در دست بگیرد، سال گذشته پس از سال‌ها تلاش رفراندوم جدایی از بریتانیا را برگزار کرد اما با اختلاف اندک 55 درصد در مقابل 45 درصد شکست خورد.

وزیر اول اسکاتلند گفت که این به مردم اسکاتلند بستگی دارد که به مانیفست حزب و رفراندومی که می‌تواند بین پنج تا 10 سال آتی برگزار شود، رای آری یا خیر دهند.

نظرسنجی موسسه ایپسوس موری (Ipsos Mori) برای شبکه اس تی‌وی اسکاتلند نشان می‌دهد که 55 درصد از شرکت‌کنندگان در اسکاتلند اگر بار دیگر رفراندوم برگزار شود، از آن حمایت می‌کنند.

استورجن در واکنش به این نظرسنجی گفت که افزایش حمایت‌ها از استقلال از سال گذشته تاکنون جای تعجب ندارد. به گفته وی، دولت محافظه‌کار دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس وعده‌های خود برای اعطای اختیارات جدید و گسترده به اسکاتلند و اصلاح سیاست‌های ریاضتی بودجه را به دست فراموشی سپرده است.

انتهای پیام

کد N955153

وبگردی