آفتاب

جابجایی پایگاه آمریکا در اوکیناوا همچنان جنجال برانگیز است

جابجایی پایگاه آمریکا در اوکیناوا همچنان جنجال برانگیز است

روند مذاکرات جابجایی پایگاه نظامی آمریکا در جزیره اوکیناوای ژاپن در حالی از سر گرفته شده که مذاکرات یک ماهه میان مقام‌های محلی و دولت توکیو باعث عصبانیت ساکنان این جزیره شده و هنوز بن بست موجود برای تسریع این روند پابرجاست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری راشاتودی، آژانس خبری کیودو گزارش داد، مذاکرات متمرکز درباره این مساله که باعث مخالفت‌های شدید میان مقام‌های محلی در اوکیناوا شده است، بدون نتیجه پایان یافت و ساخت و ساز برای جابجایی پایگاه نظامی آمریکا در هنوکو اوکیناوا از سرگرفته شده است.

تصمیم دولت توکیو برای جابجایی این پایگاه نظامی باعث موجی از مخالفتها میان ساکنان محلی شده و آنها خواستار توقف ساخت پایگاه جدید و استقرار آن در جای دیگری در ژاپن هستند.

معترضان به این تصمیم با حمایت فرماندار اوکیناوا به خیابانهای هنوکو آمدند.

فرماندار اوکیناوا گفت:‌ این تصمیم واقعا تاسف بار است. من اجازه نمی‌دهم که یک پایگاه جدید نظامی در هنوکو ساخته شود.

برنامه جابجایی پایگاه هوایی آمریکایی فوتنما از گینووان به هنوکو که در جنوب اوکیناوا قرار دارد، نخستین بار در سال 1996 مطرح شد و از آن زمان تاکنون مردم محلی با آن مخالفت کرده‌اند.

درجریان دیدار شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن با فرماندار اوکیناوا در آوریل 2015، نخست وزیر ژاپن به این مساله اشاره کرد که جابجایی این پایگاه هوایی آمریکایی تنها راه حل است.

دولت ژاپن اخیرا با موجی از تظاهرات علیه این تصمیم برای جابجایی پایگاه هوایی آمریکایی روبه‌رو بوده است.

در همین حال، دولت واشنگتن تصمیمی برای تعطیلی تاسیسات نظامی خود در گینووا ندارد مگر آنکه یک پایگاه دیگر جایگزین آن شود.

میزان محبوبیت آبه نیز به دلیل کشمکشهای موجود درباره این پایگاه هوایی همچنان در حال کاهش است و پارلمان این کشور نیز در حال بررسی لایحه‌ای برای تغییر حضور نظامی ژاپن در عرصه بین‌الملل است چون پس از جنگ دوم جهانی قانون اساسی صلح طلب این کشور آن را از حضور در نبرد‌های بین‌الملل منع کرده است.

انتهای پیام

کد N955033

وبگردی