آفتاب

برخاستن سیمرغ از خاکستر 23 ساله سینمای صومعه‌سرا؟!

برخاستن سیمرغ از خاکستر 23 ساله سینمای صومعه‌سرا؟!

خیابان سردارجنگل صومعه‌سرا‌ خیابانی است که برای اکثر جوانان دهه 60 روزهای پر تب و تاب و هیجان ایستادن در صف‌های طولانی برای دیدن فیلم عقاب‌ها، گذرگاه و ... را به یاد می‌آورد. فضای آن روزهای این خیابان در آتش سوزان سوخت و دیگر هیچ‌گاه برنگشت و اکنون سردارجنگل مانده است و جوانان تشنه‌ای که در جستجوی سیراب شدن از چشمه‌های فرهنگ این سرزمین‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه گیلان، اکنون دیگر نشانی از سینما میرزاکوچک صومعه‌سرا که روزگاری سینما نیلوفر نام داشت در خیابان سردارجنگل این شهر دیده نمی‌شود. سینما برای جمعیت 130 هزار نفری شهرستان صومعه‌سرا یکی از اصلی‌ترین نیازهای فرهنگی این منطقه است.

موسوی جوان 35 ساله صومعه‌سرایی در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با یادآوری ایام نوجوانی خود با افسوس از آن روزهای شاد یاد کرد و گفت: شهرستان صومعه‌سرا به عنوان یک شهر دانشگاهی و فرهنگی نیازمند یک مکان فرهنگی مانند سینما است؛ جایی که جوانان بتوانند اوقات فراغت خود را به نحو مدیریت شده‌ای در آن سپری کنند.

وی خود را پیگیر مسائل سینمای ایران و جهان معرفی کرد و افزود: به عنوان مثال اکران فیلم‌های روز سینمای ایران مثل "محمد رسول الله (ص)"، هر چند با تأخیر در سینمای شهرستان‌ها می‌تواند در تعالی فرهنگی یک منطقه بسیار موثر باشد.

دلیل آتش‌سوزی سینما صومعه‌سرا نامعلوم است

سید محمود رزمگیر رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی صومعه سرا در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: یکی از شاخصه‌های اصلی یک اجتماع، شاخصه فرهنگی آن جامعه است که در این راستا هنرها و آیتم‌های مختلفی برای آن وجود دارد که نشان‌دهنده میزان رشد و بالندگی فرهنگی است.

وی سینما را یکی از پرطرفدارترین هنرها دانست و افزود: ‌سینما به هنر هفتم معروف است و پشت زمان نمایش هر فیلم دنیایی از فکر، اندیشه، ‌تلاش و هنر نهفته است.

رزمگیر با بیان اینکه نبود سینما یک معضل محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: مردم شهرستان از سال 38 تا 71 دارای سینما بودند که قبل از انقلاب اسلامی ایران نیلوفر و پس از ایام انقلاب به سینما میرزاکوچک تغییر نام داد. این سینما به دلایل نامعلومی در آتش سوخت و مردم شهرستان از داشتن آن محروم شدند.

وی به اکران فیلم‌های روز در سینمای میرزا کوچک صومعه‌سرا و استقبال بی‌نظیر مردم اشاره و خاطرنشان کرد: اجرای نمایش و تئاتر نیز در سینما میرزاکوچک صومعه‌سرا بر تعداد مخاطبان افزوده بود.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی صومعه سرا با بیان اینکه جمعیت امروز شهرستان نسبت به آن زمان دو برابر رشد داشته است، گفت: نیاز به سینما، امروز در این شهرستان بیش از گذشته احساس می‌شود.

وی سینما را متعلق به بخش خصوصی دانست و ادامه داد: اداره فرهنگ و ارشاد صومعه سرا طی دو سال گذشته توانست فیلم‌های تاثیرگذار و دارای متقاضی را تقریبا همزمان با سراسر کشور در دو سالن شهید آوینی مجتمع فارابی و میرزاکوچک گوراب زرمیخ به نمایش گذارد و در آینده‌ای نزدیک نیز فیلم "محمد رسول الله(ص)" را به نمایش خواهد گذاشت.

رزمگیر نمایش فیلم‌های پرمخاطب و اثرگذار را در این سالن‌ها و در شرایط نبود سینما همانند مسکن خواند و تصریح کرد: اگر بتوانیم شرایط را به گونه‌ای فراهم کنیم که مکان ثابتی برای سینما و نمایش فیلم‌ها وجود داشته باشد، مطمئناً علاقه‌مندان با یک برنامه‌ریزی مشخصی برای دیدن فیلم‌ها حضور خواهند یافت.

وی ضمن قدردانی از همکاری مسئولین شهرستان جهت نمایش فیلم‌ها به استقبال مردم علی‌الخصوص جوانان اشاره کرد و گفت: ‌برای ممانعت از گرایش جوانان به سمت تفریحاتی چون قلیان‌سراها، قهوه‌خانه‌ها و... باید فضای ثابتی تعریف و فراهم کرد تا جوانان به سمت تفریحات سالم سوق داده شوند و در این راستا همه کسانی که دغدغه فرهنگ دارند باید به این باور برسند که تا فرهنگ جدی گرفته نشود نمی‌توان بسیاری از فعالیت‌ها را به سرانجام رساند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی صومعه سرا با بیان اینکه سینما یکی از مهمترین مکان‌هایی است که می‌توان فعالیت‌های فرهنگی فراوانی در آن انجام داد، متذکر شد: یک فیلم ساخته شده دارای اثرات تربیتی و اندیشه است و هر فرد با دیدن فیلم به دنبال همزادپنداری و تطبیق با عوامل فیلم است. ‌فیلم خوب مانند آیینه عمل می‌کند و می‌تواند در تربیت اندیشه افراد اثرگذار باشد.

وی عدم رغبت مخاطب جهت تماشای فیلم‌ها را متأثر از عدم نمایش فیلم‌های روز ذکر کرد و یادآور شد: تبلیغات و عدم نمایش فیلم‌ها به صورت همزمان با سراسر کشور سبب از رونق افتادن سینما و عاملی برای رجوع به سینماهای شهرستانهای مجاور می‌شود.

رزمگیر با بیان اینکه مدیریت قوی و اکران همزمان نتیجه مطلوب را در پی خواهد داشت، اظهار کرد: اکران همزمان، پیگیری جذب فیلم‌های خوب و حضور عوامل اجرایی و هنرمندان در محل اکران باعث جذب مخاطبین به سینماها می‌شود.

وی با بیان اینکه صومعه سرا دارای دو آموزشگاه نمایش و فیلم و یک موسسه چند منظوره فرهنگی است، اضافه کرد: ‌ساخت و نمایش آثار هنرمندان صومعه سرایی در شبکه های استانی و ملی نشان‌دهنده استعداد هنرمندان این شهرستان است، صومعه سرا دارای پیشینه فرهنگی غنی است و چهره‌های شاخصی از این خطه برخاسته‌اند که در سطح کشور به ایفای نقش مشغول هستند.

پیشرفت 60 درصدی ساختمان سینمای صومعه سرا

نوید صومعه سرایی، سرمایه‌گذار بخش خصوصی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: از 15 سال پیش، برای ساخت و بازسازی سینمای صومعه سرا با مجوز اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کار را آغاز کردم، اما اکنون با پیشرفت کند 60 درصدی در میانه راه با مشکل اعتبار روبرو شده‌ام.

صومعه سرایی افزود: اکنون بلاتکلیف و به فکر تغییر کاربری این مجموعه هستم تا اگر نتوان در آن کار فرهنگی انجام داد، حداقل بتوانم به کار تجاری روی آورم.

وی زیربنای این سینما را بالغ بر هزار متر مربع دانست و عنوان کرد: با هزینه شخصی این کار را آغاز کرده‌ام و اکنون از مسئولان فرهنگی شهرستان و استان تقاضای مساعدت و همکاری دارم.

در ادامه این گزارش، حمیدرضا خصوصی ثانی نماینده مردم شهرستان صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه تحقق فرهنگ اسلامی به مردم، نوع ارتباطات، آگاهی‌رسانی‌ها و نوع بهره‌مندی از برنامه‌ریزی‌های فرهنگی کشور، نظام و دولت بازمی‌گردد، اظهار کرد: ‌امروز ما در شرایطی قرار داریم که هجوم فرهنگی بیگانه توانسته اثرات منفی را در ابعاد مختلف وارد کند و در این راستا یقیناً بسترسازی و بازسازی وضعیت فعلی فرهنگی ضرورت دارد. در این بسترسازی باید زواید موضوع از بین برود و در مقابل هجمه‌های منفی فرهنگی مقاومت کنیم.

وی، صومعه سرا را شهری مکتبی و دارای 500 شهید، ‌آزاده و جانباز دانست و عنوان کرد: صومعه سرا با برخورداری از دانشگاه‌ها و رشته‌های متنوع تحصیلی دومین شهر دانشگاهی گیلان است.

خصوصی با اشاره به اینکه اداره فرهنگ و ارشاد صومعه سرا امروز به بازارچه فرهنگی تبدیل شده و در تلاش برای رشد فرهنگی شهرستان است، یادآور شد: آموزش و پرورش از مروجین فرهنگ است و تربیت دانش آموزان، نفرات برتر کنکور و اخذ رتبه دوم کنکور سراسری 93 در استان گیلان گویای موفقیت و نقش اثرگذار در ارتقای وضعیت فرهنگی شهرستان است.

امسال اعتباری برای سینما صومعه سرا در نظر گرفته نشده است

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی ساختار فرهنگی صومعه سرا را رو به رشد و مطلوب خواند و ادامه داد: امید است که وضعیت صومعه سرا با داشتن مدیران مکتبی در سایه ‌اتحاد و تابع ولایت که در حال خدمتگزاری هستند و برنامه‌ریزی‌های خوبی که در حال انجام است، روز به روز درخشان‌تر شود.

وی سینما را نمایشگاه و دانشگاه بین‌المللی ذکر کرد و گفت: روزگاری که کشور فاقد رسانه‌های جمعی و بنگاه‌های تبلیغاتی بود سینما نقش گسترده‌ای داشت، در حال حاضر بسیاری از سایتها، فضای مجازی و... عهده‌دار نقش سینما شده‌اند و سینما می‌تواند با ساخت فیلم‌های فرهنگی و شاخص و با مدیریت و کنترل، نقش پویایی و شکوفایی خود را ایفا کند.

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس ‌در پایان با بیان اینکه امسال برای سینمای این شهرستان اعتباری در نظر گرفته نشده است، اظهار کرد: با ورود بخش خصوصی و علاقه‌مندان می‌توان گام‌های موثری در این راستا برداشت.

انتهای پیام

کد N954789

وبگردی