آفتاب

از سرگیری فعالیت‌های ساخت پایگاه مناقشه برانگیز آمریکا در اوکیناوای ژاپن

از سرگیری فعالیت‌های ساخت پایگاه مناقشه برانگیز آمریکا در اوکیناوای ژاپن

توکیو از امروز (شنبه) کار بر روی پایگاه نظامی جدید مناقشه برانگیز آمریکا در جنوب اوکیناوا را پس از یک تعویق یک ماهه از سر گرفت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، به گفته مقام‌های ژاپنی این اتفاق حتی به رغم اینکه مذاکرات با مقام‌های محلی مخالف این پروژه همچنان از بن بست خارج نشده، صورت گرفته است.

دولت ژاپن ماه گذشته میلادی اعلام کرد: ساخت این پروژه به منظور مذاکراتی فشرده با تاکشی اوناگا، فرماندار مخالف اوکیناوا و دیگر مقام‌های مخالف به حال تعلیق درخواهد آمد.

با این حال این مذاکرات در دستیابی به توافق شکست خورد و فعالیت‌های مربوط به ساخت پایگاه نظامی جدید آمریکا در جنوب اوکیناوا از سر گرفته شدند.

طرح تغییر مکان پایگاه هوایی فوتنما که نخستین بار در سال 1996 مطرح شد یکی از عوامل خشم محلی‌هایی است که تاکید دارند این پایگاه باید تعطیل شده و جایگزین آن در نقطه دیگر ژاپن یا خارج از مرزهای آن ساخته شود.

روز شنبه ساکنان محلی در منطقه هنوکو در مرکز اوکیناوا علیه این پروژه دست به اعتراض زدند این منطقه جایی است که دولت مرکزی ژاپن قصد ساخت تاسیسات جایگزین پایگاه هوایی فوتنما را دارد. هنوکو یک منطقه ساحلی کوچک در اوکیناوا است.

براساس گزارش‌ها اوناگا از سرگیری فعالیت برای ساخت این پایگاه را محکوم کرده و گفت: این شدیدا مایه تاسف است من اجازه نخواهم داد دولت مرکزی در هنوکو یک پایگاه جدید بسازد. هم توکیو و هم واشنگتن از این طرح جابه جایی حمایت کرده و شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن تاکید کرده که این پروژه تنها راه حل موجود است.

انتهای پیام

کد N954499

وبگردی