آفتاب

روایت حقیقت پور از کمسیون برجام: دلواپسان برای هم صندلی می گیرند/لاریجانی هم به کمیسیون می رود

روایت حقیقت پور از کمسیون برجام: دلواپسان برای هم صندلی می گیرند/لاریجانی هم به کمیسیون می رود

یک عضو کمسیون ویژه بررسی برجام گفت: صفر تا صد مذاکرات در کمسیون برجام از صدا و سیما پخش می شود. و برخورد گزینشی در کار نیست.

منصور حقیقت پور در گفت و گو با خبرآنلاین درباره نحوه پخش مذاکرات کمسیون برجام از صدا و سیما اظهار داشت: از نظر ما اشکالی ندارد مذاکرات این کمیسیون برای همه پخش شود. البته برخی قسمت های آن نباید پخش شود که صدا و سیما به این نکته هم توجه دارد. از جمله جلساتی که این هفته با حضور مسئولین اطلاعاتی و امنیتی و همينطور مسئولین نظامی برگزار می شود به طور طبیعی از تلویزین پخش نخواهد شد. اما بقیه جلسات به طور کامل پخش می شود. 

وی در مورد پخش گزینشی این جلسات نیز گفت: ما معتقدیم که باید صفر تا صد همه مذاکرات کمسیون ویژه از صدا و سیما پخش شده و نباید گزینشی با موضوع برخورد شود. تا کنون هم به صورت گزینشی برخورد نشده است و همه جلسات تا آنجا که ملاحظات امنیتی و نظامی اجازه می داده پخش شده است.
حقیقت پور در مورد اعتراض ابوترابی و تاجگردون به پخش گزینشی سخنان جلیلی از شبکه خبر اظهار داشت: آقای جلیلی دو جلسه در کميسیون حاضر شد که صحبت های ایشان به طور کامل از صدا و سیما منتشر شد. پخش سخنان ایشان متوقف بود اما همه آن در نهایت پخش شد؛ هر چند با تاخیر. دلیل این تاخیر هم کنداکتور برنامه های صدا و سیما بود که گفتند نمی توانیم 6 ساعت برنامه را یکباره در میان دیگر برنامه هاي در نوبت پخش بگنجانیم.

عضو کمسیون امنیت ملی در مورد برخوردهای نامناسب با اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای در جریان جلسات کمسیون برجام اظهار داشت: هیچ کدام از اعضای کميسیون برخورد نامناسبی با تیم مذاکره کننده نداشته اند. اعضای کميسیون باید حتما ادب را رعایت کنند. من تا الان هیچ نوع بی ادبی از طرف 15 نفر عضو کمیسیون ندیدم.
وی ادامه داد: اما کسانی که مهمان کمیسیون هستند متاسفانه با ادبیات نامناسبی صحبت می کنند. مهمانان کمیسیون باید خودشان ادب را رعایت کنند. حتی وقتی فرد می خواهد با دشمنانش مواجه شود هم باید ادب را رعایت کند. چه رسد به اینکه بخواهند با اعضای تیم مذاکره کننده که فرزندان انقلاب هستند صحبت کنند. طبیعتا حتما باید ادب را رعایت کنند.
حقیقت پور درباره چرایی حضور تعدادی از نمایندگان به عنوان مهمان در جلسات کمیسیون برجام گفت: به لحاظ آیین نامه ای منعی وجود ندارد و اعضای هر کدام از کمیسیون های مجلس می توانند در کمسیون دیگری حاضر شوند. البته آنها حق رای ندارند.
وی اظهار داشت: جالب اینجاست که این مهمانان زودتر از ما که اعضای کمیسیون هستیم می روند و مستقر می شوند و برای هم صندلی می گیرند!

حقیقت پور با اشاره به پذیرش برجام در سنا درباره تاثیر این تصمیم بر روند بررسی برجام در کميسیون ویژه گفت: این موضوع هیچ تاثیری در کار کمسیون ویژه نخواهد داشت. چرا که ما مبانی خاص خودمان را داریم و آنها هم مبانی خاص خودشان را در بررسی برجام دارند. آنها بر مبنای جنگ قدرت تصمیم می گیرند اما مبانی ما حفظ دستاوردهای انقلاب و قانون اساسی و رعایت دیدگاه های مقام معظم رهبری است.
حقیقت پور در پاسخ به این سوال که کمیسیون امنیت ملی پیش از این روند مذاکرات را بررسی کرده بود و آیا بررسی برجام در کميسیون ویژه نوعی دوباره کاری نخواهد بود اظهار داشت: در کميسیون امنیت ملی اگرچه جلسات مفصلی درباره موضوع مذاکرات داشتیم اما در آنجا هیچ وقت روی متن کار نکردیم و بر اساس متن جلو نرفتیم. در آن جلسات به صورت موضوعی روند مذاکرات را بررسی می کردیم. مثلا درباره موضوع " لغو تحریم ها" ، "رعایت خطوط قرمز رهبری"  و موضوعاتی از این قبیل کار می کردیم. اما الآن بر اساس متن جلو می رویم.

وی درباره حضور جلیلی در کمسیون با توجه به اینکه او پیش از این در زمان مسئولیت خود در مذاکرات حضور کمرنگی در مجلس داشت هم گفت: انتقادی که از دکتر جلیلی کردیم این بود که در زمانی که موضوع مذاکرات را دنبال می کردید تعامل چندانی با مجلس نداشتید. البته ایشان پاسخ داد که من همیشه می خواستم به مجلس بیایم اما دعوتی از من برای حضور در مجلس نشد.
حقیقت پور درباره نحوه دعوت از چهره ها و شخصیت ها به کمیسیون ویژه برجام اظهار داشت: اولین مهمانی که ما به کميسیون دعوت کردیم آقای لاریجانی بود. چون ایشان هم مدتی به عنوان مسئول ارشد مذاکره کننده ما در مذاکرات حضور داشت. اما ایشان در سفر نیویورک بود و امکان حضور در جلسات را نداشت. لذا ما یک به یک از مسئولین مرتبط از جمله دکتر جلیلی، دکتر عراقچی و ... دعوت کردیم تا به جلسات بیایند. تا بتوانیم سه دوره مذاکرات را با حضور مسئولین آنها کالبد شکافی کنیم. حالا آقای علی لاریجانی از سفر بازگشته اند و قرار است به کمیسیون بیاید.

29214

کد N954413

وبگردی