آفتاب
در پی تهدید داعش؛

ژاپن تدابیر امنیتی در سفارتخانه‌های خود را در سراسر جهان افزایش داد

ژاپن تدابیر امنیتی در سفارتخانه‌های خود را در سراسر جهان افزایش داد

در پی تهدید داعش به انجام عملیات تروریستی علیه سفارتخانه‌های ژاپن در اندونزی، مالزی و بوسنی و هرزگوین دولت ژاپن تدابیر امنیتی در اطراف سفارتخانه‌های این کشور را در سراسر جهان افزایش داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این اقدام از جانب دولت توکیو هشت ماه پس از آن صورت گرفته که داعش مدعی شد، دو گروگان ژاپنی را در سوریه گردن زده است و این اقدام در پی خشم مردم ژاپن برای اعمال قانونی صورت می‌گیرد که دولت توکیو به دنبال کنار گذاشتن قانون اساسی صلح طلبی است که پس از جنگ جهانی دوم در این کشور اعمال شده و حالا دولت ژاپن می‌خواهد خودش را در نبردهای خارجی دخیل کند.

مجله دابق در جدیدترین نسخه خود این مساله را افشا کرد که داعش به دنبال تهدید گسترده علیه هفت کشور مسیحی و دشمن خود است.

در این مجله آمده است چه چیزی یک عامل شبه نظامی را از هدف قرار دادن مردم در میشیگان، لس آنجلس و نیویورک باز می‌دارد؟ یا اینکه چه عاملی باعث می‌شود تا هیات‌های دیپلماتیک پاناما در جاکارتا، دوحه و دوبی مورد هدف قرار نگیرند یا حتی هیات‌های دیپلماتیک ژاپن در بوسنی، مالزی و اندونزی و دیپلمات‌های سعودی در آلبانی، سارایوو، بوسنی، پریشتینا و کوزوو را هدف قرار ندهیم.

یوشیهیده سوگا، سخنگوی ارشد دولت توکیو به خبرنگاران گفت: تدابیر امنیتی در 200 هیات دیپلماتیک ژاپن در سراسر جهان افزایش می‌یابد. ما از این تهدید از جانب داعش علیه هیات‌های دیپلماتیک خود کاملا آگاه هستیم و با همکاری کشورهای میزبان تدابیر امنیتی را افزایش می‌دهیم.

وی درباره چگونگی افزایش این تدابیر امنیتی به مطلبی اشاره نکرد.

در همین حال سخنگوی سفارت ژاپن در جاکارتا گفت: این ساختمان کاملا مجهز است و تمامی تدابیر امنیتی به طور کامل در آن اجرا می‌شود. ما با پلیس جاکارتا همکاری نزدیکی داریم و از آنها در صورت لزوم کمک می‌خواهیم.

پارلمان ژاپن قرار است طی چند روز آینده قانونی را درباره گسترش نقش نیروهای نظامی این کشور تصویب کند و در صورت امکان سربازان ژاپن برای نخستین بار از پایان جنگ دوم جهانی در نبرد بین‌الملل حضور یابند. البته هنوز پیشنهادی مبنی بر برنامه سریع دولت توکیو برای حضور در کمپین نظامی علیه داعش مطرح نشده است.

این تغییرات در قانون اساسی صلح طلب ژاپن که توسط متفقین در پایان جنگ جهانی دوم در این کشور اعمال شد ژاپن را تاکنون از حضور در عرصه نبرد بین‌الملل منع کرده است.

در همین حال دولت ژاپن تاکنون از درگیری‌های گسترده در خاورمیانه امتناع کرده و به ندرت توسط شبه نظامیان افراط گرا هدف قرار گرفته است اما در پی انتشار ویدئویی در ژانویه سال جاری میلادی که داعش در آن دو خبرنگار ژاپنی را سر برید این کشور مسیر خود را برای حضور در عرصه نبرد بین‌الملل تا حدودی تغییر داده است.

کشته شدن این دوخبرنگار پس از آن صورت گرفت که شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن قول داد تا 200 میلیون دلار برای کمک به آوارگانی که از سوریه و عراق می‌گریزند، کمک کند.

انتهای پیام

کد N954316

وبگردی