آفتاب

گزارش تایمز آو اسراییل از شکست آیپک در لابی علیه توافق هسته‌ای

گزارش تایمز آو اسراییل از شکست آیپک در لابی علیه توافق هسته‌ای

روزنامه تایمز آو اسراییل در گزارشی نوشت: زمانی‌که جمهوری‌خواهان در رای‌گیری درباره توافق هسته‌ای در سنا شکست خوردند، مخالفان توافق در بیرون از مجلس سنا نیز وضعیت خوبی نداشتند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه صهیونیستی تایمز آو اسراییل در گزارش خود نوشت: پرده نهایی مناقشه بر سر توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 در هفته گذشته، با سر و صدای بسیار زیاد، خشم و درد و رنج ناشی از تبدیل شدن دوستی‌ها به دشمنی‌ها در سایه این توافق همراه بود.

روز چهارشنبه، در دفاتر کنگره نشست‌هایی میان فعالان کمیته امور عمومی اسراییل و آمریکا (آیپک) که بزرگ‌ترین لابی حامی اسراییل در آمریکا محسوب می‌شود و برخی از دموکرات‌ها که حامی توافق هسته‌ای ایران هستند، برگزار شد که براساس اظهار نظر حاضران در این نشست، نتیجه‌ای جز اشک و آه نداشت.

دست کم در یک مورد، ‌یکی از اعضای آیپک آنقدر بی‌قراری کرد که یکی از کارمندان کنگره مجبور شد برای تسلی دادن، او را در آغوش بگیرد. یکی از اعضای کنگره گفت که اعضای آیپک ناامید شده بودند. آیپک درباره محتوای این نشست‌ها تاکنون هیچ توضیحی نداده است.

حدود سیصد یهودی وابسته به اتحادیه ارتدوکس به همراه هزار خاخام دیگر و فعالان آیپک تا آخرین لحظه در حال لابی کردن علیه توافق هسته‌ای بودند.

خاخام شالوم بائوم، رییس شورای خاخام‌های آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: وقتی شما در مخالفت با چیزی فرصت فریاد کشیدن دارید و بازهم سکوت کنید،‌ شما کار اشتباهی انجام داده‌اید.

دونالد ترامپ نیز که در نظرسنجی‌ها، از دیگر نامزدهای جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده آمریکا پیشی گرفته است، نظر مشابهی داشت. وی با اشاره به دولت ایران گفت که آن‌ها ما را فریب دادند، پول ما را گرفتند و ما را احمق فرض کردند. آن‌ها نمی‌خواهند اسراییل باقی بماند. با توجه به دولتی که در واشنگتن بر سر کار است، عده‌ای احمق، هدایت آمریکا را برعهده گرفته‌اند.

هرچند اظهارات ترامپ کم‌تر بر روی توافق هسته‌ای متمرکز بود و بیش‌تر می‌خواست از این وضع به نفع خودش استفاده کند.

مخالفان در نهایت روز پنج‌شنبه در بازی توافق هسته‌ای شکست خوردند. دموکرات‌های سنا رای‌گیری درباره این توافق را مسدود کردند. ضمن این که این وضع یک پیروزی قابل ملاحظه برای اوباما و حامیان توافق هسته‌ای محسوب می‌شود. جمهوری‌خواهان نتوانستند به 60 رای لازم برای پایان دادن به بحث‌ها درباره این توافق و ارائه آن برای رای‌گیری در کنگره دست پیدا کنند.

به نوشته این روزنامه صهیونیستی، اجرای توافق هسته‌ای که 14 ژوییه میان ایران و شش قدرت جهانی در وین حاصل شد، احتمالا از چند هفته دیگر آغاز می‌شود. این توافق در ازای رفع تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران موجب محدودیت برنامه هسته‌ای این کشور می‌شود.

آیپک سخت تلاش کرده است تا از اجرای توافق هسته‌ای جلوگیری کند، اما در این کار موفق نشد. ایپک بلافاصله بعد از رای‌گیری در سنا در روز پنج‌شنبه بیانیه‌ای منتشر کرد که در آن آمده بود: در حالی که مردم آمریکا سزاوار یک رای مستقیم بله یا خیر به قطعنامه رد توافق بودند، پنجاه و هشت سناتور با قاطعیت علیه توافق رای دادند و مخالفت خود را با این توافق نشان دادند.

این در حالی است که برخی سناتورهای جمهوری‌خواه هنوز امیدوارند بتوانند مانع از اجرای توافق هسته‌ای شوند اما به نظر می‌آید آیپک آماده است تا با ورود به مرحله بعدی همچون یک جنگ‌طلب نظاره‌گر اجرای توافق باشد.

انتهای پیام

کد N954192

وبگردی