آفتاب
از سوی انتشارات نگاه:

تصویر، دست‌نوشته‌ها و دوبیتی‌های چاپ‌نشده «فایز دشتی» منتشر شد

تصویر، دست‌نوشته‌ها و دوبیتی‌های چاپ‌نشده «فایز دشتی» منتشر شد

کتاب«اشعار فایز دشتی» گرداوری و پژوهش سید روح‌الله (آکا)صفوی از سوی انتشارات نگاه منتشر شد.در این مجموعه، تصویر، دست‌نوشته‌ها و برخی دوبیتی‌های مذهبی فایز برای نخستین بار منتشر شده است.

سید روح‌الله (آکا) صفوی در گفتگو با خبرنگار مهر از انتشار مجموعه اشعار فایز دشتی خبر داد و افزود: این کتاب، ۵۷۹ دوبیتی از فایز دشتی را دربرمی‌گیرد که این تعداد رباعی در مجموعه‌هایی که بیش از این منتشر و به اشعار فایز پرداخته به چشم نمی‌خورد و این وجه تمایز این مجموعه شعر با مجموعه‌های پیشین است.

وی در ادامه بیان کرد: فامیا و نوادگان فایز دشتی، دست‌نوشته‌هایی از او را در اختیار من گذاشتند و من با مطالعه این دست‌نوشته‌ها و پژوهش چند ساله درباره فایز دشتی توانستم به اطلاعاتی دقیق‌تر از زندگی و شعر او دست پیدا کنم. و برای مثال بدانم کجا درس خوانده و چگونه زندگی کرده و فرزندانش که بوده‌اند و اصل و نسب‌اش به کجا می‌رسد.

به گفته صفوی، مردم جنوب، به‌ویزه بوشهری‌ها علاقه خاصی به فایز دارند. محبوبیت و مقبولیت فایز در میان توده مردم از یک‌سو و توان او در سرودن دوبیتی و تسلط بر آرایه‌های ادبی از سوی دیگر موجب شد تا به پژوهش درباره زندگی و شعر فایز دشتی و گردآوری دوبیتی‌های او بپردازم.

وی که خواننده گروه موسیقی بوشهری لیان هم هست، «شروه‌خوانی» را در بوشهر مترادف با «فایزخوانی» دانست و افزود: دوبیتی‌های فایز از مهم‌ترین اشعار برای شروه خوانی است و «شروه»،  آواز عاشقانه و حزین مردم جنوب است. مردم  جنوب ایران و به‌طور ویژه مردمان بوشهر، چنان اردات و علاقه‌ای به فایز دارند که شروه خوانی را فایز خوانی هم می‌گویند.

کتاب «اشعار فایز دشتی» گرداوری و پژوهش سید روح‌الله (آکا)صفوی از سوی انتشارات نگاه در ۱۰۰۰ نسخه و به قیمت ۱۵ هزار تومان منتشر شده است. پیش از صفوی نیز، عبدالمجید زنگویی و مهوش طهوری به پژوهش درباره فایز و گردآوری اشعار او پرداخته‌اند اما در این کتاب، تصویر شاعر، دست‌نوشته‌ها و تعدادی از دوبیتی‌های مذهبی‌اش برای نخستین بار آمدهو کار پژوهشی دقیق‌تری انجام شده است.

کد N954150

وبگردی