آفتاب

پوروشنکو: باید حق وتو روسیه در شورای امنیت گرفته شود

پوروشنکو: باید حق وتو روسیه در شورای امنیت گرفته شود

رئیس‌جمهوری اوکراین تاکید کرد، روسیه با جاه‌طلبی‌های جدید مرگبارش چالشی برای جهان دموکراتیک محسوب می‌شود و باید از حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل محروم شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه تلگراف، "پترو پوروشنکو،" رئیس جمهوری اوکراین این مساله را در جریان سخنرانی در کنفرانسی در کی‌یف مطرح کرد که بازگو کننده خشم عمیق اوکراین نسبت به همسایه‌ای است که آن را به حمله و اشغال بخش‌های وسیعی از قلمرو‌اش متهم می‌کند.

پوروشنکو در این سخنرانی گفت: اکنون زمان اصلاح قوانین بین‌الملل به ویژه مساله حق وتو روسیه در شورای امنیت سازمان ملل فرا رسیده است. تهاجم روسیه علیه اوکراین نشان داده که نقاط ضعفی در این سیستم وجود دارد. روسیه از طریق تهاجمش به اوکراین و اشغال شبه جزیره کریمه سیستم امنیی پس از جنگ را نابود کرد. این سیستم که بر مبنای شورای امنیت قرار دارد در حال حاضر کاملا ناکارآمد است. استفاده مسکو از زور بیانگر چالشی برای کل جهان دموکراتیک است.

پوروشنکو درخواست گرفتن حق وتو از روسیه را در فهرستی از اقدامات که باید برای تضمین حفظ توافق آتش بس مینسک علیه روسیه انجام شود، مطرح کرد.

اگرچه پوروشنکو توافق نامه مینسک را به عنوان یکی از عوامل کلیدی برنامه‌های صلحش توصیف کرد اما گفت، اگر تمامی طرفین نتوانند تا پایان سال جاری میلادی به تعهدات خود عمل کند، توافق مینسک نباید در سال 2016 میلادی از سر گرفته شود.

وی گفت: همه باید تا پایان سال 2015 میلادی تعهداتشان را عملی کنند چرا که اوکراین به خاطر افرادی که توافق مینسک را اجرا نمی‌کنند، بهای سنگینی پرداخت کرده است.

این موضع‌گیری می‌تواند اوکراین را در درگیری‌ دیگری با روسیه قرار دهد و می‌تواند باعث اختلاف و تفرقه در میان متحدان اوکراین شود.

در همین حال "یوری یوشاکف"، مشاور سیاست خارجی ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در کرملین به خبرنگاران گفت: اگر لازم باشد امضاکنندگان توافق مینسک یعنی روسیه، اوکراین، آلمان و فرانسه باید این توافق را سال آتی میلادی از سر بگیرند.

سوی افزود: اگر مساله‌ای نشده باشد، این رهبران با برخی الحاقیه‌ها موافق می‌کنند.

انتهای پیام

کد N953887

وبگردی