آفتاب

رئیس سازمان معاهده منع آزمایش هسته‌ای اجرا شدن این معاهده را خواستار شد

رئیس سازمان معاهده منع آزمایش هسته‌ای اجرا شدن این معاهده را خواستار شد

رئیس نهاد ناظر بر معاهده جامع منع آزمایش هسته‌ای در جهان ابراز امیدواری کرد، کشورهای امضاکننده این معاهده به زودی راه‌حلی را برای پایان دادن به بن‌بستی که به مدت نزدیک به دو دهه جلوی اجرایی شدن این معاهده را گرفته، پیدا کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)،‌ به نقل از خبرگزاری رویترز، بیش از 160 کشور معاهده جامع ممنوعیت آزمایش هسته‌ای(CTBT) مربوط به سال 1996 را امضا کرده‌اند اما از سال 1996 تاکنون هند، پاکستان و کره شمالی همگی دست به آزمایش‌های هسته‌ای زده‌اند و در کنار کشورهای آمریکا و چین جزو هشت کشوری هستند که جلوی اجرایی شدن این معاهده را گرفته‌اند.

"لاسینا زربو"، رئیس این سازمان واقع در وین اظهار کرد،‌ این به عهده کشورهای امضاکننده این معاهده است که تغییراتی در قوانین مربوط به آن ایجاد کنند. با این حال وی پیشنهاد کرد، یک امکان پیش رو این است که اعضای این معاهده الزام غیرعادی برای آن که این هشت کشور معاهده را تصویب کنند، لغو کنند.

در این معاهده تصریح شده است که اگر بعد از سه سال این معاهده اجرایی نشود، کشورهایی که آن را تصویب کرده‌اند باید نشستی برای پیدا کردن راه های تسریع اجرایی شدن زودهنگام این معاهده برگزار کنند.

زربو در مصاحبه با رویترز تصریح کرد: اگر ما 19 سال است که این کار را انجام داده‌ایم و هنوز نتوانسته ایم راهی برای تسریع اجرایی شدن این معاهده پیدا کنیم، باید بیاندیشیم که آیا این بند به هدفش دست پیدا کرده است یا خیر.

قرار است کشورهای امضاکننده این معاهده در تاریخ 29 سپتامبر در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل دیدار کنند تا درباره این موضوع بحث کنند.

دو دیپلمات متعلق به کشورهای امضا کننده گفته اند که ممکن است که قوانین تغییر پیدا کند تا امکان اجرایی شدن این معاهده بدون تصویب کشورهای باقی مانده فراهم شود.

آمریکا اگر چه پیمان CTBT را امضا کرده اما آن را تصویب نکرده است. دولت اوباما از تمایل خود برای تصویب این معاهده خبر داده اما عده از قانونگذاران آمریکایی به ویژه جمهوریخواهان با تصویب این معاهده که به گفته آنها گزینه های امنیتی آمریکا را محدود خواهد کرد مخالفت کرده اند.

انتهای پیام

کد N953847

وبگردی