آفتاب

آیا اروپا می‌تواند به دی‌ میستورا کمک کند؟

آیا اروپا می‌تواند به دی‌ میستورا کمک کند؟

همزمان با فعالیت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای تسریع در حل بحران سوریه سازمان ملل تلاش می‌کند تا این بار اتحادیه اروپا را وارد تلاش‌ها برای حل این بحران کند. به ویژه اینکه اتحادیه اروپا در حل و فصل مساله هسته‌ای ایران نقش داشته و پس از توافق هسته‌ای ایران و غرب پرونده سوریه در راس پرونده‌های بین‌المللی قرار دارد.

همزمان با فعالیت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای تسریع در حل بحران سوریه سازمان ملل تلاش می‌کند تا این بار اتحادیه اروپا را وارد تلاش‌ها برای حل این بحران کند. به ویژه اینکه اتحادیه اروپا در حل و فصل مساله هسته‌ای ایران نقش داشته و پس از توافق هسته‌ای ایران و غرب پرونده سوریه در راس پرونده‌های بین‌المللی قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه السفیر لبنان، پس از دیدار استفان دی میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بروکسل بیانیه‌ای را صادر و در آن اعلام کرد که دو طرف در خصوص چگونگی تسریع در حل سیاسی بحران سوریه بحث و گفت‌وگو کردند.

دی میستورا خواهان مشارکت فعال اروپا در حل بحران سوریه در چارچوب طرح وی برای تشکیل گروه تماس بین‌المللی و همچنین کارگروه‌های سوری است.

وی و موگرینی در خصوص تحولات جدید منطقه پس از توافق هسته‌ای ایران و بیانیه شورای امنیت درباره مقابله با داعش گفت‌وگو کردند.

یک دیپلمات اروپایی که در این نشست حضور داشت به السفیر گفت: دی میستورا از اتحادیه اروپا اظهارات واضحی را مبنی بر آمادگی این اتحادیه برای حمایت از طرح جدید وی شنید.

این مسئول افزود: حمایت اولیه اروپا شبیه آنچه در خصوص لیبی رخ داده خواهد بود یعنی تسهیل برگزاری کنفرانس‌ها برای طرف‌های درگیر و حمایت مالی و ارائه تسهیلات لجستیکی.

دی میستورا در گفت‌وگویی که با خبرنگاران داشت بر لزوم مشارکت ایران و عربستان در هر گونه گروه تماس بین‌المللی تاکید و اعلام کرده بود: اگر این اتفاق بیفتد درگیری‌ تنها یک ماه دیگر طول می‌کشد نه یک سال یا 10 سال.

یک سیاستمدار اروپایی دیگر گفت: عامل منطقه‌ای زمینه جدید برای دستیابی به نتایج چشمگیر است. ما باید عربستانی‌ها و ایرانی‌ها را وادار کنیم که در روند حل سیاسی بحران سوریه نقش فعال‌تری را ایفا کنند همانطور که ما در خصوص پرونده هسته‌ای ایران چنین اقداماتی را اتخاذ کردیم.

در حال حاضر به نظر دی میستورا فرصت برای ایجاد ائتلاف جهت مقابله با تروریسم مناسب است و تنها یک کلمه یعنی داعش حل و فصل بحران سوریه را ممکن خواهد کرد.

یک مسئول اروپایی دیگر در خصوص اختلافات مسکو و واشنگتن بر سر سرنوشت نظام سوریه گفت: در حال حاضر دیگر سخن از برکناری بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه نیست بکله بحث درباره توافق بر سر جدول زمانی است که اسد در آن دوره نقش خود را ایفا خواهد کرد.

موگرینی نیز با واژه‌ها و عبارت‌های دیگری این مساله را مطرح کرده بود.

وی گفته بود: کاملا برای همگان آشکار است که اسد هیچ نقشی در آینده سوریه ندارد اما باید طرف‌های سوری راه را برای تعیین آینده کشور خود بیابند.

این موضع اروپایی‌ها به اظهارات مطرح شده از سوی مسکو نزدیک‌تر است. مسکو معتقد است اول باید به ماهیت دولت جدید و توزیع نقش‌ها در آن توجه کرد و بعد در گام‌های آخر سرنوشت ریاست جمهوری سوریه را تعیین کرد.

همچنین اهمیت عوامل تاثرگذار در حل و فصل بحران سوریه مساله‌ای است که همگان نظرات متفاوتی در خصوص آن دارند.

دیدیه ریندرز، وزیر خارجه بلژیک به السفیر گفت: برای رسیدن به حل سیاسی و واقعی بحران سوریه باید به تغییری در موضع روسیه دست یابیم و شاید زمانی هم حمایت ایران را به دست آوریم.

وزیر خارجه سوئد نیز معتقد است: تلاش‌های غرب در حال حاضر بر اعمال فشار بر روسیه و چین برای ایجاد راهکار سیاسی متمرکز شده است. سرنوشت بشار اسد نیز بخشی از گفت‌وگو و بحث آن‌هاست.

موج ورود آوارگان سوری به اروپا چه بسا انگیزه‌ای برای مسئولان آن‌ها باشد به ویژه اینکه پایتخت‌های غربی تحت تاثیر مستقیم جنگ سوریه قرار می‌گیرند.

وزیر خارجه لوکزامبورگ در گفت‌وگو با السفیر تاکید کرد: ما باید محتاط باشیم. به عقیده من ما در مقابل شرایطی قرار داریم که امکان دارد همه چیز در سوریه از هم فرو بپاشد. آنچه که ما می‌توانیم انجام دهیم این است که شرایط را تحت کنترل قرار دهیم و نگذاریم سوریه به دستان کسی بیفتد که آن را به بدترین وضع تبدیل کند.

انتهای پیام

کد N953812

وبگردی