آفتاب
یک نماینده پیشین مجلس :

دوگانگی برنامه‌های نهادهای حاکمیتی و دولتی رفع شود

دوگانگی برنامه‌های نهادهای حاکمیتی و دولتی رفع شود

یک نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که احزاب قانونی می‌توانند به عقلانی‌تر کردن انتخابات کمک کنند گفت: دوگانگی برنامه‌ها و سیاست‌های نهادهای حاکمیتی و دولتی باید به وفاق تبدیل شود تا شاهد برگزاری انتخاباتی پرشور باشیم.

جلیل سازگارنژاد در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با اشاره به حضور احزاب جدید در فضای سیاسی کشور اظهار کرد: وجود نهادهای مدنی و احزاب رسمی از لوازم مردم سالاری است و این احزاب قانونی می‌توانند انتخابات را پرشورتر و متشکل‌تر کند.

وی افزود: در قانون اساسی تصریح شده که برای برگزاری انتخابات سالم، قانونی و رقابتی به وجود احزاب نیاز است. این احزاب می‌توانند به عقلانی‌تر کردن فضای انتخابات کمک کنند. البته اگر دوگانگی حاکمیت و دولت به یکپارچگی ملی تبدیل شود، شاهد رشد و شکوفایی احزاب قانونی خواهیم بود، اما اگر دوگانگی میان سیاست‌ها و برنامه‌های نهادهای حاکمیتی و دولتی وجود داشته باشد، جغرافیای سیاسی کشور در بن بست قرار می‌گیرد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه با بیان این که اگر قرار باشد نهادهای نظارتی یا اجرایی وظایف یکدیگر را عهده دار شوند، تعارض ایجاد خواهد شد ، گفت: این تعارض به زیان کشور خواهد بود و فضا را برای حضور احزاب سخت می‌کند. قانون اساسی بستر مشارکت سیاسی مردم از طریق احزاب را فراهم کرده است، اما همین قانون برخی اختیارات را به برخی نهادها داده و موجب شده که این تردید ایجاد شود که آیا قانون اساسی می‌تواند امکان همکاری ملی در انتخابات را فراهم کند؟ معتقدم اگر نهادهای حکومتی و دولتی در یک فضای عقلانی و منطقی به نفع مردم توافق کنند و هر نهاد در چارچوب وظایف قانونی خود عمل کند، مشکل حل می‌شود.

سازگارنژاد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اظهارات رئیس جمهور و وزیر کشوردرباره‌ وظایف نهادهای اجرایی و نظارتی تصریح کرد: پافشاری به این مواضع در ادامه مسیر انتخابات، می‌تواند امید آفرین باشد. انتظار این است که دولت در اجرای وظیفه خود یعنی پاسداری از رای و حق مردم، اصرار داشته باشد و دخالت نهادهای پنهان را در انتخابات نپذیرد تا شاهد برگزاری انتخابات سالم، قانونی، آزاد و پرشور باشیم.

این نماینده پیشین مجلس همچنین با بیان این که هنوز فعالیت انتخاباتی احزاب آنطور که مورد انتظار است، شکل نگرفته خاطر نشان کرد: ‌احزاب هنوز با تردید و احتیاط فعالیت می‌کنند. همچنان برای احزابی که دنبال فعالیت در فضای قانونی کشور هستند، محدویت‌هایی وجود دارد. این محدودیت‌ها از تاثیر گذاری فعالیت احزاب قانونی در انتخابات می‌کاهد.

سازگارنژاد در پایان با اشاره به ضرورت حضور پرشور مردم در عرصه‌ی انتخابات گفت: در سال 92 مردم با هوشمندی در عرصه انتخابات حضور یافتند و با وجود محدودیت‌ها، فضای انتخابات را بر فضایی مثبت تبدیل کردند. در این انتخابات نیز مردم باید همین نقش را ایفا کنند. البته شورای نگهبان هم باید به امید مردم پاسخ مثبت دهد.

انتهای پیام

کد N953462

وبگردی