آفتاب

ممانعت دولت ترکیه از ورود نمایندگان کرد به شهر جزیره

ممانعت دولت ترکیه از ورود نمایندگان کرد به شهر جزیره

وزارت کشور ترکیه اعلام کرد از ورود نمایندگان حزب دموکراتیک خلق ها به شهر جزیره در مرز با سوریه و عراق ممانعت به عمل آورده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، نمایندگان حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) روز پنج شنبه از به شهر جزیره منع شده اند. رسانه های ترکیه این خبر را در حالی منتشر کردند که ساکنان جزیره در نزدیکی مرزهای سوریه و عراق از یک هفته پیش اجازه خروج از شهر را نیافته اند.

در همین حال «سلام آلتینوک» سخنگوی وزارت کشور ترکیه اعلام کرد نیروهای دولتی با هدف حفظ امنیت این نمایندگان به این شهر ۱۲۰ هزار نفری، از ورود آنها جلوگیری کرده اند. طبق گزارش ها ارتش ترکیه در حال اجرای عملیات نظامی علیه شبه نظامیان پ ک ک در این منطقه است.

این در حالی است که حزب دموکراتیک خلق ها به رهبری «صلاح الدین دمیرتاش» از کشته شدن دست کم ۲۱ نفر در عملیات ارتش ترکیه خبر می دهد. بر این اساس در بین کشته شدگان چند کودک نیز دیده می شود.

گفتنی است هشدار رهبر حزب دموکراتیک خلق ها مبنی بر احتمال جنگ داخلی در این کشور منجر به تشکیل کمیته تحقیق برای بررسی اتهاماتی شد که از آن میان می توان به «توهین آشکار به ملت ترکیه» و «ترویج تروریسم» اشاره کرد حال آنکه برخی از احتمال لغو مصونیت قضایی وی به عنوان یکی از اعضای پارلمان نیز سخن می گویند.

درخواست برای بررسی پیرامون اتهاماتی که متوجه دمیرتاش است از سوی ریاست دادستانی استان «دیاربکر» ارائه شد. از دیگر اتهامات نسبت داده شده به وی می توان به تحریک مردم برای ارتکاب جرم و جنایت و همچنین تلاش برای بدنام کردن رئیس جمهور نیز نام برد.

کد N952522

وبگردی