آفتاب
در دیدار شورای مرکزی انجمن فرهنگ دانشگاه شیراز؛

هاشمی رفسنجانی: مصائب کشورها ناشی از استعمار و استبداد است

هاشمی رفسنجانی: مصائب کشورها ناشی از استعمار و استبداد است

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، مشکلات و مصائب اکثر کشورها را نشأت گرفته از دو لبه استعمار و استبداد دانست و خاطرنشان کرد: دردهای جوامع به‌ خاطر این دو پدیده شوم است که اجازه رشد به ملت‌ها نمی‌دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صدا و سیما، آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی در دیدار اعضای شورای مرکزی و عمومی انجمن فرهنگ و سیاست دانشجویان دانشگاه شیراز که روز گذشته برگزار شد، با تأکید بر اینکه استبداد و استعمار در جوامع امروز به دلیل آگاهی مردم دیگر جایگاه و زمینه رشد ندارند و رو به اضمحلال هستند، گفت: مسیر کلی حرکت جوامع بشری به طرف حاکمیت انسان‌ها پیش می‌رود و دیرزمانی است که دژ استبداد شکسته و بساط حکومت‌های موروثی و نظامی برچیده شده است یا می‌شود.

وی مشکلات و مصائب اکثر کشورها را نشأت گرفته از دو لبه استعمار و استبداد دانست و خاطرنشان کرد: دردهای جوامع به‌خاطر این دو پدیده شوم است که اجازه رشد و بالندگی را به ملت‌ها نمی‌دهد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنان خود به تفاوت‌های نسل دیروز با امروز از لحاظ آگاهی، رشد و پیشرفت روزافزون جوانان در شرایط کنونی اشاره کرد و اظهار داشت: خوشبختانه در حال حاضر با استفاده از ابزار و تجهیزات پیشرفته آموزشی، ارتباطی و خبری، راه یادگیری علم و دانش و آگاهی برای همه علاقه‌مندان در سطح کشور هموار است و با این همه وسایل ارتباط جمعی که روز به روز بر تعداد آنها افزوده می‌شود، همواره سطح اطلاعات و معلومات افراد به‌ویژه جوانان افزایش می‌یابد.

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه ایران جزو سه کشوری است که از تمام منابع طبیعی به‌ویژه منابع انسانی مستعد و مکتب اهل بیت (ع) برخوردار است، افزود: ایرانیان چه در شهرها و چه در روستاها، افرادی باهوش و تحصیلکرده هستند و خوشبختانه شرایط کشور هم به‌خوبی از لحاظ سطح آگاهی و تحصیل دختران و پسران و وجود جوانان مستعد تغییر کرده و آینده خوبی در انتظار ملت ایران است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: دسترسی آسان به شاهراه اطلاعاتی، وسایل ارتباط جمعی و رشد آگاهی و تحصیل جوانان، وجه تمایز جوان امروز با دیروز حتی در مناطق روستایی و دورافتاده کشور است و به همین دلیل، نسل جدید به‌ویژه دانشگاهی به‌راحتی به طور سطحی قانع و راضی نمی‌شود.

وی در پاسخ به سؤال یکی از حاضران در مورد مبانی فکری و اعتقادی خود، با اشاره به اینکه تمام اصولی که از قرآن، روایات و مدرسان خود به‌ویژه امام راحل یاد گرفته، شیوه اعتدال‌گرایی است، گفت: مطالعات دینی، تجربیات سیاسی و مدیریتی‌ام از دوران نوجوانی در روستا، طلبگی در قم، مبارزه و مسئولیت‌های مختلف کشور نیز بر اعتدال در تمام زمینه‌ها و مراحل زندگی صحه می‌گذارد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: امام راحل نیز در زندگی شخصی، علاوه بر اینکه از زهدفروشی و ریا به‌شدت پرهیز داشتند و به طور کامل  مشی اعتدال‌گرایانه را رعایت می‌کردند، همواره به شاگردان خود نیز بر حفظ حالت اعتدال تأکید داشتند.‌

هاشمی رفسنجانی گفت: روش افراط و تفریط مقطعی، ناکارآمد و در نهایت بی‌تأثیر است و براساس آموزه‌های دینی و قرآنی، اعتدال در امور، تنها راه کارگشا برای کشور است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه این مردم بودند که در اوج خفقان رژیم شاه مبارزه کردند و پیروز شدند، افزود: رژیم گذشته تصور می‌کرد با سرکوب و خفقان مردم می‌تواند به اهداف خود دست یابد، اما نمی‌دانست که با افراط و تفریط راه به جایی نخواهد برد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: ما به عنوان مسلمان باید راه و عقیده‌مان، اسلام و اصولش باشد و هر جا بر اساس اسلام، صداقت و در جهت خدمت و رفاه مردم حرکت کنیم، موفق خواهیم بود.

هاشمی همچنین با تأکید بر اینکه اتکا به قدرت مردم از اول اسلام تاکنون همواره با موفقیت همراه بوده است، گفت: در طول تاریخ، پیوستن به اقیانوس مردم نتیجه‌ای جز پیروزی به همراه نداشته است و ما باید مردم را حفظ کنیم.

وی در پایان با اشاره به موفقیت‌های سیاست خارجی دولت یازدهم تأکید کرد: برجام برای مردم درس خوبی است، چراکه آنها متوجه خواهند شد چه کسانی دلسوز نظام، انقلاب، کشور و مردم و چه کسانی با افکار افراطی به دنبال تأمین منافع شخصی، باندی و سیاسی خود هستند.  

کد N952371

وبگردی