آفتاب

هفت راه‌ برای اتحادیه اروپا جهت مقابله با بحران آوارگان

هفت راه‌ برای اتحادیه اروپا جهت مقابله با بحران آوارگان

سیاستمداران اروپایی این روزها به شدت درگیر پیدا کردن راه‌حلی برای مقابله با بحران آوارگان هستند؛ بحرانی که هزینه‌های انسانی آن با تصویر دلخراش جنازه آیلان کردی در سواحل ترکیه به شدت مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه دیلی تلگراف در گزارشی به ارائه راه‌حل‌هایی پرداخته است که مقامات مختلف اروپایی و غیراروپایی تا امروز برای مقابله با بحران آوارگان آنها را مطرح کرده‌اند:

«سوال ذهنی این روزهای مقامات اروپایی در یک جمله خلاصه می‌شود: کشورها چگونه می‌توانند به پناهجویان کمک کنند؟

1) تقسیم 160 هزار پناهجو در سراسر اروپا

ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا در حال بررسی برنامه‌ای است که براساس آن 160 هزار آواره که وارد ایتالیا، یونان و مجارستان شده‌اند را در تمامی کشورهای اتحادیه اروپا پراکنده کند حتی اگر این کشورها تمایلی به پذیرفتن آنها نداشته باشند. یکی از مقامات اتحادیه اروپا پیشتر اعلام کرده بود: سیاست‌ها تغییر کرده‌اند؛ اکنون مخالفان با ورود پناهجویان در اقلیت قرار دارند.

آلمان، فرانسه و ایتالیا با وجود مخالفت کشورهایی چون بلغارستان، رومانی و اسپانیا با این طرح موافقند. با این حال گفته می‌شود این طرح در جلسه 14 سپتامبر وزرای کشور اعضا به رای گذاشته خواهد شد.

در همین حال انگلیس، دانمارک و ایرلند صراحتاً اعلام کرده‌اند که هیچ پناهجویی را حتی به اجبار اتحادیه اروپا نخواهند پذیرفت.

با این حال یونکر به تلاش‌های خود برای متقاعد کردن دولت‌ها جهت پذیرش پناهجویان و پراکنده کردن آنها در سراسر کشورهای اتحادیه ادامه خواهد داد. وی پیشتر پیشنهاد داده بود که کشورهای اتحادیه اروپا هرکدام 40 هزار مهاجر و آواره را پناه دهند.

2) خرید یک جزیره برای اسکان پناهجویان

نقیب ساویریس، میلیاردر مصری پیشتر در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه با پیشنهادی عجیب به حل این بحران آمد. دو پیشنهاد کرد، برای اسکان پناهجویان به صورت موقت تا پیدا کردن یک راه‌حل نهایی یک جزیره در دریای مدیترانه خریداری شود. ساویریس با وجود اینکه ابتدای امر خودش نیز پیشنهادش را «دیوانه‌وار» توصیف کرد بعدتر آن را «محلی» خواند و خطاب به ایتالیا و یونان گفت: شما چندین جزیره بی‌سکنه دارید و می‌توانید صدها هزار پناهجو را در یکی از آنها به صورت موقت جای دهید، سپس استخدام آنها برای ساختن خانه، مدرسه، دانشگاه و بیمارستان در این جزیره را آغاز کنید.

نکته جالب اینکه جیسون بوزی، میلیاردر اسرائیلی بلافاصله به حمایت از این طرح پرداخت. او پیشتر با تاکید بر ایده‌ای به نام ایجاد «ملت آوارگان» گفته بود: راه‌حل‌های انسانی و غیرانسانی بسیاری برای این بحران مطرح شده است اما تعجب‌آور است که چگونه تنها تعداد محدودی از آنها بلندمدت هستند. ما یک وظیفه اخلاقی و حقوق بشری برای حل آسیب‌پذیری آوارگان داریم. دیگرانی مانند پروفسور دیوید لتینیا، تحلیلگر نیویورک تایمز بوده‌اند که ایده‌های مشابهی مطرح کرده‌اند.

3- راه‌حل استرالیایی

تونی ابوت، نخست‌وزیر استرالیا سیاستی خشن پیشنهاد داده است و آن متوقف کردن قایق‌های حامل پناهجویان و مهاجران در دریاست پیش از آنکه آنها به کشور برسند. خود استرالیا نیز تقریباً با سیاست مشابهی ورود پناهجویان به کشورش را ممنوع کرد و به جای آن آنها را در مراکزی در سواحل نگهداری می‌کند؛ جاییکه به آنها گزینه‌ای برای استقرار در کامبوج ارائه می‌شود.

ابوت معتقد است پیروی اروپا از این نمونه تنها راه توقف یورش پناهجویان و آوارگان به دریاست. به همین دلیل بسیار ضروری است که کشورهای اروپایی سیاست‌های بسیار شدیدی اتخاذ کنند که به قاچاق انسان در سراسر دریای مدیترانه خاتمه دهد. برخی از سران اروپایی از این طرح حمایت کرده‌اند.

4) کمک‌های بیشتر

استفن اوبرین، رئیس امور کمک‌های سازمان ملل از کشورهای ثروتمند خواسته تا کمک‌های بین‌المللی خود را بیشتر کنند تا پناهجویان برای امنیت بیشتر مجبور به ورود به اروپا نشوند.

5) مثل آلمان باشید و بیشتر به مردم کمک کنید

آلمان درهای خود را به روی پناهجویان باز کرده و صدراعظم آلمان، آنگلا مرکل اعلام کرده است که تمامی پناهجویان سوری مقدمشان برای ماندن در آلمان مقدم است. این کشور در سال 2011 و همزمان با آغاز جنگ داخلی در سوریه 2634 درخواست پناهندگی دریافت کرد. در سال‌جاری اما درخواست‌های پناهندگی به 417 و 44 تن افزایش یافته است. این کشور در سال 2014، 41100 درخواست پناهجویی تنها از سوی سوری‌ها دریافت کرده بود و به 31565 نفر آنها پاسخ مثبت داد. آلمان در مجموع بین سال‌های 2011 تا 2014 به 38180 سوری پناهندگی داده است.

6) انتقال هوایی پناهجویان به مقصد برای کاهش خطر جانی آنها در دریا

براساس کنوانسیون ژنو، اروپا موظف است تا از تمامی افرادی که به دلیل آسیب‌های نژادی، مذهبی، ملی و عضویت در گروهی خاص یا داشتن عقیده سیاسی مخالف به صورتی رانده شده‌اند، حمایت کند.

بر این اساس یکی از ایده‌ها برای حفظ جان پناهجویان و کاهش خطر جانی آنها در سفرهای دریایی انتقال هوایی آنها به پایگاه‌های پناهندگی موقت است تا اینکه پرونده‌های آنها مورد بررسی قرار گیرد.

برخی تحلیلگران معتقدند انتقال هوایی این پناهجویان کم‌هزینه‌تر بود و خطر کمتری دربر دارد.

7) متد میشل

اندرو میشل، وزیر توسعه بین‌المللی سابق انگلیس پیشنهاد کرده است تا این مشکل از ریشه حل شده و نیروهای زمینی آن برای حفاظت وارد خاک سوریه شوند.

وی در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی در این باره گفته بود: ما به تلاش گسترده دیپلماتیک در سطح جهانی نیاز داریم تا بتوانیم مناطق امنی ایجاد کنیم. شاید صلاح نباشد که انگلیس نیروهای زمینی خود را در سوریه مستقر کند اما به هر حال این گزینه‌ای است که ما باید آن را بررسی کنیم و متوجه باشیم که این یک برنامه تهاجمی نخواهد بود که یک اقدام دفاعی است.

میشل ادامه داد: ما درباره یک گروه بین‌المللی صحبت می‌کنیم که از نیروهای کشورهایی چون اردن، مصر و سایر کشورهای منطقه تشکیل شود.اما مهم این است که این گروه باید ظرفیت گسترده‌ای برای دفاع از خود و کسانی داشته باشند که در خطر هستند. اما این گروه قرار نیست به کسی حمله کند تنها از مردم دفاع می‌کند.

انتهای پیام

کد N952243

وبگردی