آفتاب
یک منبع آگاه در وین اعلام کرد:

انتقال اورانیوم با غنای پایین ایران به روسیه تا مارس ۲۰۱۶

انتقال اورانیوم با غنای پایین ایران به روسیه تا مارس ۲۰۱۶

یک مقام آگاه امروز اعلام کرد که انتقال اورانیوم غنی شده با درصد پایین (کمتر از ۲۰%) ایران به روسیه زودتر از ماه ژانویه یا فوریه سال آینده میلادی امکان پذیر نخواهد بود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ریانووستی، یک مقام دیپلماتیک آگاه در وین امروز اعلام کرد که به دلیل باقی ماندن برخی از مسائل فنی مهم در انتقال اورانیوم کمتر از ۲۰% غنی شده ایران به روسیه، این کار زودتر از ماه ژانویه یا فوریه سال آینده میلادی امکان پذیر نخواهد بود.

این منبع آگاه در این باره گفت: حل و فصل مسائل فنی این موضوع زودتر از ژانویه یا فوریه سال ۲۰۱۶ امکان پذیر نیست.

وی در ادامه از مذاکره درباره تعیین یکی از این دو ماه برای آغاز فرایند ارسال اورانیوم کمتر از ۲۰% غنی شده ایران به روسیه خبر داد.

منبع مذکور در این باره افزود: علیرغم اینکه طرف های مشمول این انتقال بر لزوم کامل نمودن این فرایند در اسرع زمان ممکن واقف هستند، اما روندهای بسیار زیاد حقوقی و سازمانی برای این کار وجود دارد که لازم است مورد تصمیم گیری قرار گیرد.

این خبرگزاری می افزاید، بر اساس توافق هسته ای ۱۴ جولای میان کشورهای ۱+۵ با ایران موسوم به برجام، ایران قرار است ذخایر اورانیوم خود را تا ۹۸% کاهش داده و این میزان را به ۳۰۰ کیلوگرم (۶۶۰ پوند) برساند.

مسکو و تهران نیز توافق کردند تا مازاد اورانیوم با غنای پایین ایران به روسیه منتقل شده و در عوض این کشور اورانیوم طبیعی به ایران تحویل دهد.

کد N951648

وبگردی