آفتاب
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی:

نقشه راه شبکه‌های هوشمند در کشور اجرا شود

نقشه راه شبکه‌های هوشمند در کشور اجرا شود

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی گفت: ضروری است در عصر انقلاب انفورماتیک شبکه هوشمند در زیرساخت‌های کشور اجرا شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه اردبیل، سید محمد تقی بطحائی در همایش منطقه‌ای برق و فناوری‌های نوین گفت: هدف از توسعه شبکه هوشمند راه اندازی و تجمیع تمام فناوری‌های هوشمند است که موجب کارکرد قابل اطمینان، امن و کارایی سیستم می‌شود.

وی با بیان اینکه شبکه هوشمند می تواند در حوزه‌های مختلف از جمله آب، برق، گاز و ترافیک اجرا شود، افزود: در ساختار شهر هوشمند شبکه‌های مخابراتی و رایانه‌ای به کمک زیرساخت‌ها می‌آیند و هر چند در کشور زیرساخت‌های مختلف هوشمند هستند اما نیاز به ارتقا سطح هوشمندی زیرساخت‌ها داریم.

عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی با تاکید بر ضرورت استفاده از شبکه‌های هوشمند گفت: با توجه به اینکه سوخت فسیلی رو به اتمام است و شرایط آب و هوایی به وضعیت بحرانی رسیده و نیاز به استفاده هر چه بیشتر انرژی‌های تجدیدپذیر هستیم و در این راستا ضروری است از ظرفیت شبکه‌های هوشمند استفاده بهینه داشت.

وی افزود: در صورتی که نقشه راه شبکه‌های هوشمند اجرا شود، ظرفیت‌های شغلی متعددی به دنبال خواهد داشت و این در حالی است که نیاز به ایجاد شغل در کشور به جد احساس می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی با بیان اینکه در سراسر کشور 300 هزار نفر مهندس برق آماده به کار موجود است، تصریح کرد: گفته می‌شود نیاز کشور فقط 60 هزار نفر است و این تفاوت به ضعف برنامه ریزی‌ها برمی‌گردد.

بطحائی با بیان اینکه برق کشور در وضعیت مطلوبی در سطح جهانی قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: با برنامه ریزی دقیق نه تنها این 300 هزار نفر به کار گرفته می‌شوند، بلکه چند برابر تقاضا ایجاد می‌شود.

وی تاکید کرد: میانگین ضریب هوشی در کشور 86 است و لازم است غیر از حوزه ذاتی، دانشگاه‌ها در افزایش خلاقیت و ضریب هوشی اکتسابی نیز نقش موثری ایفا کنند.

بطحائی با بیان اینکه در تمامی حوزه‌های توزیع و تولید انرژی و نیرو می‌توان از شبکه‌های هوشمند استفاده کرد، افزود: در استان اردبیل مطالعات نشان می‌دهد می‌توان در شهر سرعین از حرارت 30 الی40 درجه ای آب‌های گرم معدنی برق تولید کرد.

انتهای پیام

کد N951603

وبگردی