آفتاب
با انتقاد از عملکرد کشورهای اسلامی در قبال پناهندگان سوری

دهقانی خبر داد: برگزاری اجلاس سازمان همکاری‌های اسلامی در مورد پناهندگان سوری

دهقانی خبر داد: برگزاری اجلاس سازمان همکاری‌های اسلامی در مورد پناهندگان سوری

در حالی که این روزها آوارگان سوری سعی می‌کنند به هر وسیله‌ای خود را به مکان‌های امن برسانند و هجوم آنان به اروپا خبرساز شده است، این سوال مطرح است که کشورهای اسلامی در برابر این برادران و خواهران دینی خود چه اقدامی انجام می‌دهند؟ سکوت معنی‌دار سازمان همکاری‌های اسلامی درباره فجایع سوریه، عراق و یمن و آوارگان این کشورها مورد انتقاد بسیاری از ملل مسلمان قرار گرفته و حالا به‌نظر می‌رسد در برابر فشار افکار عمومی کشورهای عضو این سازمان قرار است در 22 شهریورماه در این‌باره با یکدیگر گفت‌وگو کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به تازگی اداره امور انسانی سازمان همکاری اسلامی در گزارشی درخصوص آوارگان در کشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۴ اعلام کرد: افزایش شمار آوارگان کشورهای مسلمان ناشی از ۴۵ فاجعه و بحرانی است که سال گذشته ۲۷ کشور عضو سازمان همکاری اسلامی را در بر گرفت که برخی از آن‌ها هم‌چنان ادامه دارد.

در این گزارش آمده است در حال حاضر ۱۶ بحران از جمله جنگ‌ در ۱۴ کشور عضو سازمان همکاری اسلامی و در میانمار و آفریقای مرکزی حدود ۱۶ میلیون آواره برجا گذاشته است و ۲۹ فاجعه طبیعی که در ۱۹ کشور عضو این سازمان و بین اقلیت‌های مسلمان رخ داده حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار مسلمان را آواره کرده است.

در این گزارش سوریه با ۳۸ و نیم درصد بیش‌ترین شمار آوارگان را به خود اختصاص داده است و پس از آن عراق با ۱۴ و ۸۶ صدم درصد، نیجریه با هفت و سه صدم درصد، سومالی با شش و ۴۴ صدم درصد و پاکستان با پنج و ۲۱ صدم درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.

در حالی که این روزها فاجعه انسانی شرم‌آور و مملو از رنج و آوارگی ملت سوریه به خاطر یکه‌تازی گروه‌های افراطی و تکفیری هم‌چون داعش و جبهه النصره به تراژدی بزرگ قرن حاضر تبدیل شده است و هر روز اخباری در مورد سیل مهاجرت این آوارگان به کشورهای اروپایی مطرح است سوال بزرگی که افکار عمومی جهان اسلام و حتی جهان را درگیر کرده نوع برخورد و عملکرد ضعیف برخی از کشورهای اسلامی نسبتا غنی در مورد این بحران و برخورد با برادران و خواهران سوری است؛ کشورهایی که از حدود چهار سال پیش تلاش کردند اراده سیاسی خود را به مردم سوریه تحمیل کنند و برای پیشبرد این اهداف اقدام به حمایت از گروه‌های تکفیری چون داعش و جبهه النصره کردند و آتش جنگ و درگیری در این کشور را شعله‌ورتر کردند.

در عذری بدتر از گناه "فهد الشلیمی"، یک تحلیلگر سیاسی کویتی در گفت‌وگو با شبکه خبری فرانس 24 مهم‌ترین دلایل مخالفت کویت و سایر کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس با ورود آوارگان سوری به خاک این کشورها را این‌گونه برشمرد: "این آوارگان دارای مشکلات روحی و عصبی هستند؛ آن‌ها متعلق به محیط متفاوت و دیگری هستند و علاوه بر این هزینه زندگی در کشورهای عربی بسیار بالاست و این کشورها برای زندگی آوارگان مناسب نیستند."

از دیگر سو "عبد الحمید الکاتب"، تحلیلگر سیاسی پایگاه خبری "ازامیل" در واکنش به اظهارت شلیمی نوشت: این عذر بدتراز گناه است زیرا سطح زندگی در اروپا در مقایسه با کشورهای عربی اگر بالاتر نباشد مساوی است. اگر مساله برادری اسلامی و مسوولیت کشورهای عربی را که از گروه‌های مختلف مسلح در سوریه حمایت مالی و تسلیحاتی کرده‌اند، نادیده بگیریم؛ وضعیت روحی فرضی آوارگان سوری دلیل موجهی برای طرد آن‌ها نیست بلکه به همین دلیل باید به آن‌ها کمک همه جانبه کرد.

وی افزود: کشورهای عربی (حاشیه خلیج فارس) خود را در موقعیت اخلاقی بسیار شرم‌آوری قرار داده‌اند. شکافی که میان این کشورها و دیگر کشورهای عربی ایجاد شده است در طول دهه‌های بعدی به آسانی قابل ترمیم نیست.

در همین ارتباط رییس اداره خاورمیانه وزارت امور خارجه ایران در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در مورد نحوه‌ی برخورد کشورهای اسلامی با این آوارگان گفت: این انتقاد به کشورهای اسلامی در ارتباط با پناه ندادن به مهاجران سوری وجود دارد و شاید بتوان گفت که عملکرد خوبی در این ارتباط از سوی آن‌ها صورت نگرفته است.

حمید رضا دهقانی پوده افزود: سازمان همکاری‌های اسلامی 57 عضو دارد که برخی از آن‌ها از حیث جغرافیایی به سوریه دور هستند ولی کشورهایی که به مرزهای سوریه نزدیک‌تر هستند می‌توانستند برخورد بهتری با آوارگان داشته باشند تا آن‌ها ناچار نباشند مرزهای زیادی را طی کنند تا به نقطه امنی برسند. هرچند آوارگان به دنبال نقطه امن هستند و متاسفانه امروز در خاورمیانه نقاط امن رو به کاهش است.

وی با بیان این‌که «از سوی کشورهای اسلامی بعضا برخورد مناسبی با آوارگان رنج دیده صورت نگرفت و این انتقاد به صورت جدی به کشورهای اسلامی وارد است» در مورد نقش سازمان همکاری‌های اسلامی در حمایت از مهاجران و آوارگان سوری، تصریح کرد: این سازمان نیز می‌تواند در این ارتباط به ایفای نقش بپردازد.

به گزارش ایسنا، عضویت سوریه در نشست سازمان کنفرانس کشورهای اسلامی در مکه در مردادماه سال 1391 به حالت تعلیق درآمد و تنها مخالف تعلیق عضویت سوریه، جمهوری اسلامی ایران بود.

نماینده پیشین کشورمان در سازمان همکاری‌های اسلامی به تعلیق عضویت سوریه در این سازمان در حدود سه سال پیش اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران با این موضوع مخالف بود و این پیش‌بینی را می‌کرد که در صورت تعلیق عضویت سوریه در سازمان همکاری‌های اسلامی امکان مشارکت و همکاری و ایفای نقش این سازمان برای حل بحران سوریه کاهش پیدا کند ولی متأسفانه در آن مقطع زمانی اکثر اعضای سازمان عضویت سوریه را به حالت تعلیق درآوردند.

این دیپلمات کشورمان خاطرنشان کرد: البته معلق بودن عضویت سوریه در این سازمان مانع کمک و ایفای نقش سازمان همکاری‌های اسلامی نیست و این امکان برای این سازمان و کشورهای عضو وجود دارد که در ارتباط با حل بحران سوریه از جمله حل بحران انسانی و به‌ویژه آوارگان این کشور اقدام جدی‌تری انجام به‌عمل آورند.

دهقانی از برگزاری اجلاس آتی سازمان همکاری‌های اسلامی در تاریخ 22 شهریورماه خبر داد و گفت: اجلاسی به همین منظور (بررسی وضعیت آوارگان سوری) در جده برگزار می‌شود.

دهقانی افزود: یکی از مهم‌ترین مسائل در سوریه فعالیت گروه‌های تروریستی هم‌چون داعش است ولی به‌طور کلی جنگ داخلی و درگیری‌ها به آوارگی چند میلیون سوری منجر شده است و این مساله بحران سوریه را پیچیده‌تر کرده است. بنابراین به نظر می‌رسد برای حل بحران در سوریه باید از جایی که بحران شروع شده آن را متوقف کرد. شروع بحران از جایی بود که راه‌حل نظامی برای سوریه به‌عنوان راه‌حل اصلی برگزیده شد؛ سپس مجموعه‌ها و گروه‌های افراطی از مناطق مختلف جهان به سوی این کشور سرازیر شدند و بر مشکل اولیه افزودند و امروزه این مجموعه‌ها به اصلی‌ترین و مهم‌ترین معضل در بحران سوریه تبدیل شده‌اند و سیل رو به فزونی آوارگان ناشی از این وضعیت است.

این مقام مسوول در وزارت امور خارجه در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: از ابتدای آغاز بحران سوریه جمهوری اسلامی ایران از طرق مختلف به آوارگان و مردم سوریه یاری رسانده، ولی سطح خسارات وارده و حجم مشکلات فراتر از توان و کمک یک یا دو کشور است.

انتهای پیام

کد N951451

وبگردی