آفتاب

تردید دموکرات‌ها درباره به رای نگذاشتن توافق هسته‌ای در کنگره

تردید دموکرات‌ها درباره به رای نگذاشتن توافق هسته‌ای در کنگره

در حالیکه 42 سناتور دموکرات از توافق هسته‌ای ایران حمایت کرده‌اند اما برخی از آن‌ها هنوز در پشتیبانی از فیلی‌باستر و به رای نگذاشتن و قطع‌نامه رد توافق دچار تردید هستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)‌ ‌به نقل از پایگاه خبری هیل، سناتور باب کیسی اعلام کرد که درباره انجام فیلی‌باستر (اطاله بررسی) قطع‌نامه رد توافق در کنگره هنوز تصمیمی نگرفته است.

سناتورها کریس کونز، مارک وارنر و هیدی هیت‌کمپ درباره این که رای منفی به کفایت بررسی بدهند، سکوت کرده‌اند.

کریس کونز هفته گذشته به سی.ان.ان گفته بود که اگر سناتورها نتوانند درباره توافق هسته‌ای ایران رای‌گیری کنند بسیار تاسف‌انگیز خواهد بود.

دموکرات‌ها به 41 رای از 42 حامی توافق هسته‌ای نیاز دارند تا به درخواست کفایت بررسی رای منفی دهند و از تصویب قطع‌نامه رد توافق جلوگیری کنند. در غیر این صورت اوباما رییس‌جمهور ایالات متحده، این قطع‌نامه را وتو خواهد کرد و 34 سناتور مجبور خواهند بود تا از وتوی رییس‌جمهور حمایت کنند. اگر دموکرات‌ها تصمیم بگیرند تا از فیلی‌باستر حمایت نکنند می‌تواند منجر به تضعیف حامیان توافق هسته‌ای ایران شود.

سناتور ریچارد بلومنتال پس از اعلام حمایت خود از توافق هسته‌ای به خبرنگاران گفت که از فیلی‌باستر پشتیبانی می‌کند.

وی گفت:‌ به نظرم سوال اصلی مردم آمریکا این است که آیا ما از توافق هسته‌ای حمایت می‌کنیم. چه در مرحله کفایت بررسی یا رای‌گیری نهایی من به حمایت از توافق هسته‌ای رای می‌دهم.

هری رید، رهبر اقلیت سنا پیش از این پیشنهادی را به مک کانل، رهبر اکثریت سنا داده بود که به سنا این اجازه را می‌داد رای گیری را از روند آیین‌نامه کنار بگذارند و مستقیم رای‌گیری نهایی را بر مبنای 60 رای مثبت قرار دهند.

این پیشنهاد از سوی مک کانل رد شد.

این پیشنهاد به دموکرات‌های مردد اجازه می‌داد تا از تصمیم درباره انجام فیلی‌باستر اجتناب کنند و همین طور جمهوری‌خواهان را برای کسب رای برای کفایت بررسی بی نیاز می‌کرد.

انتهای پیام

کد N951419

وبگردی