آفتاب

حمایت دموکرات‌ها از توافق هسته‌ای روند بررسی کنگره را تغییر داد

حمایت دموکرات‌ها از توافق هسته‌ای روند بررسی کنگره را تغییر داد

باراک اوباما روز سه‌شنبه با کسب حمایت کافی سناتورهای دموکرات توانست برای پیشبرد توافق هسته‌ای ایران از استفاده از حق وتوی خود پرهیز کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از روزنامه‌ی وال استریت ژورنال، حمایت 42 سناتور به معنی تغییر جهت تمرکز در گفت‌وگوها بر سر توافق هسته‌ای ایران است. تلاشی که برای متقاعد کردن سناتورهای تصمیم نگرفته صورت می‌گرفت روز سه‌شنبه به بحث درباره‌ی روند رای‌گیری تغییر پیدا کرد.

میچ مک کانل، رهبر اکثریت سنا داشت یک بحث رسمی در صحن مجلس بر سر توافق هسته‌ای را طرح‌ریزی می‌کرد، اما هری رید، رهبر اقلیت سنا اکنون حمایت کافی برای مسدود کردن این قانون - قطعنامه رد توافق هسته‌ای - یا روند بررسی را دارد و وی روز سه‌شنبه تلاش کرد تا دموکرات‌ها را در حمایت از این استراتژی به صف کند. چنین اقدامی اوباما را در استفاده از حق وتو در اجرای مهم‌ترین کار سیاست خارجی آمریکا معاف می‌کند.

مک کانل، رهبر جمهوری‌خواهان با بیان این که سنا باید بحث و گفت‌وگوی کاملی را درباره‌ی این لایحه داشته باشد، گفت: ما باید بحث جدی و احترام‌آمیزی برگزار کنیم که شامل پیامدهای جدی این توافق می‌شود.

برخی از اعضای دموکرات سنا با وجود حمایت از توافق هسته‌ای ممکن است در به رای گذاشتن آن در کنگره اصرار بورزند.

حمایت چند سناتور دموکرات (ران وایدن، ریچارد بلومنتال، گری پیتر و ماریا کانت ول) از توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی به کاخ سفید قوت قلب بخشید.

اعلام حمایت این چهار دموکرات بدین معنی است که همه به جز 4 نفر از 46 سناتور در حزب از توافق هسته‌ای حمایت کردند که فراتر از انتظارات کاخ سفید بود.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید روز سه‌شنبه گفت: کاملا مشخص است که هر چه زمان می‌گذرد شور و هیجان کم‌تری در رای گیری به توافق هسته‌ای ایران وجود دارد.

هری رید برای فیلی‌باستر قطعنامه رد توافق نیاز دارد که دست کم 41 دموکرات را با هم متحد کند.

ورای جنگ‌های آیین‌نامه‌ای، قانون گذاران که شامل برخی از دموکرات‌های حامی توافق هسته‌ای می‌شوند، در حال طراحی تحریم‌های اقتصادی جدید بر پایه سابقه دولت ایران درباره‌ی حقوق بشر و حمایت‌اش از گروه‌هایی که آمریکا آن‌ها را به عنوان گروه‌های تروریستی می‌شناسد، هستند.

طبق توافق هسته‌ای، ایران در ازای برداشتن تحریم‌های اقتصادی ایالات متحده، اتحادیه اروپا و سازمان ملل با محدودیت‌هایی در فعالیت‌های هسته‌ای‌اش به مدت 10 سال رو به رو خواهد شد.

این توافق هسته‌ای بیان می‌دارد که بازرسان بین‌المللی به تاسیسات هسته‌ای ایران دسترسی خواهند داشت و ایران در نهایت به میلیاردها دلار دارایی‌های مسدود شده خود دست خواهد یافت.

رشد روز افزون حمایت‌ها از توافق هسته‌ای نشان می‌دهد اوباما در آخرین مرحله از دوران ریاست جمهوری‌اش از نفوذش به خوبی استفاده می‌کند. از چهار سناتور دموکرات که توافق هسته‌ای ایران را رد کردند دو نفرشان (بن کاردین و جو مانچین) تا زمانی که اوباما رای کافی برای حفظ حق وتوی خود را به دست نیاورد رای خود را اعلام نکردند.

در همین حال برخی از سناتورهای دموکرات که از توافق هسته‌ای حمایت کردند گفتند که در حال بررسی قانونی هستند که نقص‌های توافق هسته‌ای را برطرف کند.

سناتور بلومنتال با بیان این که کنگره باید تحریم‌های موجود مرتبط با فعالیت‌های تروریستی را حفظ و توسعه دهد گفت: وی به همراه سناتور کاردین در حال بررسی نقص‌ها و پیامدهای ناخواسته این توافق هسته‌ای هستند.

سناتور پیترز نیز اعلام کرد از تجدید سند تحریم‌های ایران که قرار است سال 2016 به پایان برسد حمایت می‌کند.

مقامات کاخ سفید گفته‌اند قانون تحریم‌های جدید می‌تواند به توافق هسته‌ای ضربه بزند.

در قانونی که در ماه مه به تصویب رسید قانون‌گذاران باید تا 17 سپتامبر رای خود را درباره‌ی قطعنامه رد توافق هسته‌ای را اعلام کنند یا این که اقدامی صورت ندهند. درست مانند دیگر قوانین برای رای‌گیری درباره‌ی قطعنامه رد توافق به 60 رای نیاز است اما می‌تواند با یک اکثریت 51 رای قانون‌گذاران به تصویب برسد.

انتهای پیام

کد N951269

وبگردی