آفتاب

پدر آیلان پیشنهاد حق شهروندی ترکیه را نپذیرفت

پدر آیلان پیشنهاد حق شهروندی ترکیه را نپذیرفت

پدر کودک سه ساله کرد سوری که هفته گذشته دریا جنازه‌اش را به ساحل آورده بود، اعلام کرد، رئیس جمهوری ترکیه پس از وقوع این حادثه به وی حق شهروندی این کشور را ارائه داده اما وی آن را رد کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه تودی زمان، عبدالله کردی، که جنازه بی‌جان پسر سه ساله‌اش خشم عمومی را برانگیخت و توجه جهانیان را به بحران آوارگان سوریه معطوف کرد، در مصاحبه‌ اخیر خود با یک شبکه مصری گفته است این پیشنهاد را در شرایط عادی می‌پذیرفتم چرا که ترکیه کمک‌های بسیار گسترده‌ای به آوارگان کرده است اما در حال حاضر من نمی‌توانم این پیشنهاد را بپذیرم.

کردی ادامه داد: دولت ترکیه به من کمک کرد تا مراسم تدفین را برگزار کنم و همچنین تسهیلاتی برای انتقال جنازه‌ها از بدروم به کوبانی فراهم کرد.

وی خاطرنشان کرد، احمد داوود اوغلو، نخست وزیر موقت ترکیه، عبدالله گل، رئیس جمهور سابق این کشور و یکی از مقامات دولت اقلیم کردستان عراق برای عرض تسلیت با وی تماس گرفته‌اند.

این پدر عزادار ادامه داد، در بین کشورهای عربی نیز تنها مقاماتی از کشور کویت و مصر با وی تماس گرفته‌اند؛ غرب برای من اهمیت چندانی ندارد اما من واقعا تمایل دارم تا صدای سران کشورهای عربی را بشنوم.

آیلان کردی به همراه برادر پنج ساله‌اش غالیب و مادرش ریحان پس از در هم شکستن قایق حاوی آوارگان و پناهجویان در مسیر برای رسیدن به یونان و فرار از جنگ در کشورش غرق شد. عبدالله تنها عضو خانواده است که از این اتفاق جان سالم به در برد اتفاقی که آغازگر تغییرات رویکردها در قبال پناهجویان بود.

از زمان این اتفاق آلمان اعلام کرده است که تعداد زیادی از پناهجویان را خواهد پذیرفت همزمان اتحادیه اروپا به دنبال دست یافتن به توافقی برای جا دادن مهاجران در کشورهای عضو است.

انتهای پیام

کد N951042

وبگردی