آفتاب

مونیز: اگر از توافق خارج شویم، ضربه‌ای سهمگین به رهبری دیپلماتیک آمریکا در جهان وارد می‌شود

مونیز: اگر از توافق خارج شویم، ضربه‌ای سهمگین به رهبری دیپلماتیک آمریکا در جهان وارد می‌شود

تسنیم نوشت: وزیر انرژی آرمیکا در سخنانی گفت که بی تردید، همه ما خواهان آن هستیم که ایران رفتارش را درباره حمایت از تروریسم و همچنین نقض حقوق بشر و لفاظی‌های بسیار نامناسب درباره آمریکا و اسرائیل تغییر بدهد.

 ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا در گفتگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان به موضوع توافق هسته‌ای ایران و 1+5 پرداخت.

مونیز در بخشی از سخنان خود در پاسخ به سئوال مجری شبکه سی‌ان‌ان که پرسید، آیا توافق هسته‌ای می‌تواند به اتخاذ سیاست‌های سازنده تر ایران در منطقه منجر شود و سبب تنش زدایی بیشتر با آمریکا در این خصوص شود؟ گفت: بی تردید، همه ما امیدوار هستیم که در طول سال‌ها، نتیجه همینطور باشد. اما باید توجه داشت که در شروع کار، بی‌اعتمادی عظیمی بین دو طرف وجود دارد. مذاکره کنندگان ما نیز در این مذاکرات، کارها را براساس راستی آزمایی شروع کردند تا اینکه برنامه هسته‌ای ایران به عقب رانده شود و درباره آن راستی آزمایی شود. این کارها برای مدت طولانی اجرایی خواهد بود. بی تردید، همه ما خواهان آن هستیم که ایران رفتارش را درباره حمایت از تروریسم و برخی از بی ثباتی‌های منطقه‌ای که ایران در آن نقش دارد و همچنین نقض حقوق بشر و لفاظی های بسیار نامناسب درباره آمریکا و اسرائیل تغییر بدهد. امیدواریم همه این اتفاقات رخ بدهد. اگر ایران بار دیگر به جامعه بین المللی ملحق شود تا به مسائل دیگر پرداخته شود و در عین حال، سلاح هسته‌ای نداشته باشد، تحولی بسیار مهم خواهد بود.

توافق با ایران زمینه جدیدی را در حوزه توافق‌های پادمانی باز می‌کند

وزیر انرژی آمریکا در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه سی‌ان‌ان مبنی بر اینکه می‌گویند وی (مونیز) یکی از سلاح‌های مخفی دولت اوباما بوده تا اعضای کنگره بویژه اعضای مردد دموکرات را متقاعد کند که این توافق، بهترین توافقی بود که می توانستیم به آن دست پیدا کنیم، نیز گفت:‌ من فکر نمی‌کنم سلاح مخفی بوده باشم. باید توجه داشت که این توافق مبتنی بر پایه‌های علمی بسیار بسیار درست است. می‌خواهم تاکید کنم که کل آزمایشگاه‌های علوم فیزیک در وزارت انرژی آمریکا در طول این مسیر، همواره در تجزیه و تحلیل‌ها پشتیبان ما بوده‌اند. به نظر ما، این توافق بسیار مبتنی بر پایه و اساس است. اساسا این توافق، زمینه جدیدی را در حوزه توافق‌های پادمانی باز می کند. بنابراین، دیدگاه ما این بوده است که هراندازه بتوانیم این توافق را بیشتر توضیح بدهیم و به پرسش‌های بیشتری درباره آن پاسخ بدهیم، به همان اندازه می‌توانیم حمایت‌های بیشتری برای آن به دست بیاوریم. ما بسیار خوشحال هستیم که در روز اول بازگشت اعضای کنگره، می بینیم این تعداد از اعضای کنگره در حمایت از توافق هسته‌ای صحبت می‌کنند.

اگر از توافق خارج شویم، ضربه‌ای سهمگین به رهبری دیپلماتیک آمریکا در جهان وارد می‌شود



وزیر انرژی آمریکا در ادامه درباره بحث وحدت در میان اعضای گروه 1+5 بهنگام مذاکرات هسته‌ای با ایران گفت: مونیز در پاسخ گفت: وحدت گروه 1+5 در مذاکرات، سبب تعجب بسیاری شده است زیرا ما با شمار دیگری از اعضای 1+5، تنش‌هایی داریم. روسیه یکی از مصادیق بارز این مسئله است. با وجود این، وقتی موضوع راستی آزمایی برنامه هسته‌ای ایران و جلوگیری از تسیلحاتی شدن این برنامه مطرح بود، وحدت فوق العاده‌ای بین این کشورها وجود داشت. این وحدت، سرمایه مهمی برای ما در مرحله اجرای توافق هسته‌ای است بویژه با توجه به اینکه باید به فعالیت‌هایی که صورت می پذیرد پاسخ داد. بنابراین، حفظ این وحدت، اهمیت حیاتی دارد. در این خصوص، هیچ تردیدی نیست.

شرکای ما نیز اساسا همین مطلب را مطرح کرده‌اند و گفته‌اند که اگر ما از توافق هسته‌ای خارج شویم، تنها خواهیم ماند و وحدت مذکور دیگر دوام نخواهد داشت. اگر هم وحدت ما دوام پیدا نکند، بی تردید، تاثیرگذاری تحریم‌ها نیز کاهش خواهد یافت. ما معتقدیم توافق هسته‌ای، بهترین راه پیش روی است و اگر بخواهیم بنابه دلایلی از این توافق خارج شویم، ضربه‌ای سهمگین به رهبری دیپلماتیک آمریکا در جهان وارد خواهد شد. البته ما گفته‌ایم که این کار را انجام نخواهیم داد. اگر این اتفاق رخ بدهد ایران قادر خواهد بود برنامه هسته‌ای خود را توسعه بدهد بدون آن که تدابیر راستی آزمایی درباره برنامه هسته‌ای این کشور اجرا شود که براساس این توافق اعمال می شود.

مونیز در پاسخ به سوال دیگری درباره حمایت از توافق هسته‌ای در بین صهیونیست‌ها نیز گفت: درباره نظر یهودیان آمریکا بگویم که من نیز همانند جان کری وزیر امور خارجه آمریکا و دیگران با نمایندگان یهودیان آمریکا در واشنگتن و در سراسر کشور دیدار کرده‌ام. فکر می‌کنم از این نشست‌ها بسیار بسیار استقبال خوبی شده است. ما نگرانی‌ها و احساسات مطرح برای تصمیم گیری در این خصوص را برای بسیاری از آمریکایی‌ها از جمله یهودیان کشور درک می‌کنیم.

وقتی ما واقعیت‌ها را بیان کردیم، بسیاری از آنها متوجه مسائل شدند و بسیاری از آنها به سمت حمایت از توافق هسته‌ای آمدند. بی تردید، این توافق بهترین گزینه‌ای است که در حال حاضر برای ما وجود دارد. معتقدیم این توافق، در نهایت برای امنیت اسرائیل نیز بسیار موفق است بویژه وقتی مکمل این توافق، اقداماتی باشد که رئیس جمهور آمریکا درباره توافق‌های امنیتی مطرح کرده است. درباره مواضع اسرائیل در این خصوص باید بگویم بی تردید، اجماع و اتفاق نظری در این باره وجود ندارد. مواضع عالیترین مقامات سیاسی اسرائیل در این خصوص کاملا روشن است. اما درعین حال شاهد آن بوده‌ایم که شماری از مقامات بلندپایه دستگاه‌های اطلاعاتی اسرائیل و نه تنها اعضای این تشکیلات بلکه سران سازمان‌هایی از قبیل شین بث گفته‌اند که در مجموع این توافق بسیار خوب است.

در بحث‌هایمان در این خصوص مشاهده کردم، مطالب مطرح به صورت مشخص درباره ابعاد هسته‌ای مسئله نیست زیرا این توافق، به اهداف مطرح درباره ابعاد هسته‌ای مسئله می‌رسد بلکه مخالفت‌ها به ابهاماتی مربوط می‌شود که براساس آن گفته می‌شود اگر اقتصاد ایران به وضع عادی بازگردد چه وضعی پیش خواهد آمد و این وضع چه تاثیری بر دیگر اقدامات ایران خواهد گذاشت که باید با آن مقابله شود. رئیس جمهور آمریکا به صراحت تعهد خودش را اعلام کرده و گفته است ابتدا باید با تسلیحات هسته‌ای مقابله شود که تهدیدی موجودیتی است و بعد از آن با متحدانمان از قبیل اسرائیل و دوستان عربمان همکاری کنیم تا اینکه بتوانیم مقابل ایران بایستیم و درعین حال به ایران این فرصت را بدهیم تا بتواند اعتماد بین‌المللی را بار دیگر به دست بیاورد و از برخی از اقداماتش از جمله حمایت از تروریست‌هایی همانند حزب الله دست بکشد که ما به شدت با آن مخالف هستیم.

52261

کد N950996

وبگردی