آفتاب
یک استاد حوزه‌:

ترویج مشترکات مذهبی سبب رسیدن به وحدت می‌شود

ترویج مشترکات مذهبی سبب رسیدن به وحدت می‌شود

یک عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی العالمیه گفت: ما باید به این باور برسیم که رسیدن به وحدت و تکیه بر مشترکات مذهبی به نفع تمام مذاهب اسلامی است و در این صورت آن وحدت ملی که مد نظر است، حاصل می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن غرویان در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این‌که «کشور ما دارای ادیان و مذاهب مختلفی است و این واقعیت قابل انکار نیست» اظهار کرد: ما در کشور پیروان حضرت عیسی، موسی، حضرت یحیی، زرشت و پیامبراسلام (ص) را داریم که اکثریت جامعه را تشکیل می‌دهند. هر دینی خود مشتمل بر مذهبی است مثلا دین اسلام که مذهب شیعه و سنی دارد و همین مذهب شیعه و سنی هم خود شاخه‌هایی دارد و اختلاف بین مذاهب یک واقعیت است.

وی ادامه داد: فراموش نکنیم که در تمام این گروه‌ها و فرق اسلامی عناصر مشترکی وجود دارد، مثل خداپرستی و ارزش‌های اخلاقی و معنویات که از جمله آنها عبارتند از گفتار نیک، پندار نیک و اخلاق نیک. این ارزش‌های اخلاقی در تمام ادیان مورد احترام و پذیرش است و جزء اصول مشترک محسوب می‌شود.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه با بیان این‌که «باید عقاید دینی و باورهای اعتقادی تمام ادیان را محترم بشماریم» گفت: خداوند خود این عقاید مختلف را در افکار و اندیشه‌ها قرار داده است و به نظر بنده این اختلاف عقیدتی یک اراده الهی است و خداوند در آیات قرآنی به این امر اشاره کرده که قبایل مختلف را آفریده‌ایم و برای هر کدام یک افکار و اندیشه‌ای قرار داده‌ایم و در این اختلافات هم مصلحتی وجود دارد. این ما هستیم که موظفیم عناصر مشترک را در ادیان مختلف پیدا کنیم.

این عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی العالمیه تاکید کرد: همه ما در سرزمینی به نام ایران زندگی می‌کنیم و به دنبال مصلحت و منافع مشترک و ارزش‌های اخلاقی و معنوی مردم هستیم و باید مشترکات را محور قرار بدهیم که ترویج همین مسئله می‌تواند سبب رسیدن به وحدت ملی شود. دشمن در بین ما با استفاده از مذهب به ایجاد اختلاف می‌پردازد تا اهداف و منافع خود را تامین کند اگر دقت کنیم می‌بینیم که در حال حاضر در هیچ دینی به اندازه مسلمانان برادرکشی وجود ندارد و این هدف دشمنان است.

غرویان یادآور شد: نمونه این اختلافات و تفرقه‌ها را در کشورهایی مثل عراق، سوریه، یمن، افغانستان و سایر کشورهای اسلامی می‌بینیم. ما تا چه زمانی می‌خواهیم به این اختلافات ادامه بدهیم؟ باید فکر کنیم که آخر این اختلافات چه نتیجه‌ای برای ما در پی دارد؛ آیا نتیجه آن چیزی جز قتل و آدم کشی است؟ تجربه نشان داده که اختلافات هیچ نفعی برای ما به دنبال ندارد.

وی افزود: علمای شیعه و سنی همه باید گرد هم جمع شوند و اختلافات را کنار گذاشته و بر مشترکات تاکید کنند و در این مورد سخن بگویند تا دل‌ها به هم نزدیک شود. ما باید به این باور برسیم که رسیدن به وحدت و تکیه بر مشترکات مذهبی به نفع تمام مذاهب اسلامی است و در این صورت آن وحدت ملی هم که مد نظر است حاصل می‌شود.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: دشمنان در بین ما به ایجاد اختلاف می‌پردازند و اسلحه‌های خود را به کشورهای اسلامی می‌فروشند تا به جنگ و خونریزی در بین خود بپردازند و این مسلمان کشی ادامه داشته باشد تا آنها به اهداف خود برسند دشمنان بدون اینکه هیچ سربازی را به این مناطق بفرستند با برادرکشی که به راه انداخته‌اند به همه اهداف خود می‌رسند و ایجاد تفرقه‌ در بین مسلمانان به نفع دشمنان تمام می‌شود.

غرویان یادآور شد: مسلمانان باید از خواب غفلت بیدار شوند و امیدواریم با هوشیاری این بحران اسف‌بار را پشت سر بگذاریم.

انتهای پیام

کد N950653

وبگردی