آفتاب

واکنش کاخ سفید به انتقاد شدید چنی از توافق هسته ای

واکنش کاخ سفید به انتقاد شدید چنی از توافق هسته ای

معاون اول رئیس جمهور سابق آمریکا با انتقاد از توافق هسته ای با ایران، آن را دیوانگی خطاب کرد که از سوی کاخ سفید با واکنش شدیدی روبرو شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیویورک تایمز، حمایت ها از توافق هسته ای در کنگره در حالی به میزان مورد نظر اوباما رسیده است که جمهوریخواهان دست از مخالفت و یاوه گویی علیه آن برنداشته اند. در ادامه این انتقادها دیک چنی معاون جورج بوش که یکی از اعضای افراطی جمهوریخواهان محسوب می شود توافق هسته ای ایران را یک معامله شرم آور خطاب کرده و مدعی شده با این توافق خطر یک هولوکاست دیگر وجود دارد.

این معاون رئیس جمهوری جنگ طلب سابق آمریکا می گوید توافق هسته ای با ایران دیوانگی است و آمریکایی ها نباید اجازه دهند یک ناکازاکی دیگر اتفاق بیفتد. دیک چنی در سخنانش اشاره ای به این نکته که خود آمریکا عامل حمله اتمی به ناکازاکی و هیروشیما در جنگ جهانی دوم بوده نکرده است.

وی خطاب به باراک اوباما گفته است توافق هسته ای امضا شده بین ایران و قدرت های جهانی یک توافق برای صلح نیست. در جلسه سخنرانی دیک چنی در محل ساختمان اندیشکده امریکن اینترپرایس درباره کتاب جدید دیک چنی نیز صحبت شد.ه است

از سوی دیگر کاخ سفید منتظر تمام شدن سخنرانی دیک چنی در اندیشکده نشد و طی یک ویدیوی منتشر شده در سایت توئیتر، این اظهارات را محکوم کرد.

دیک چنی در کتابش نوشته است آمریکا حق دارد به کشورهای دیگر حمله کند و برای گرفتن اطلاعات مجاز به استفاده از شدیدترین شکنجه ها را دارد. وی در این کتاب با عنوان «چرا دنیا به یک آمریکای قدرتمند نیاز دارد» مردم و دولت آمریکا را استثنایی می خواند و اعتقاد دارد مردمان دیگر کشورهای جهان باید تحت اختیار آمریکا باشند.

کد N950604

وبگردی