آفتاب

"اختلافات پشت پرده" پادشاه عربستان را از سفر به مصر بازداشت

"اختلافات پشت پرده" پادشاه عربستان را از سفر به مصر بازداشت

منابع سیاسی آگاه در کشورهای عرب حوزه خلیج فارس فاش کردند که به دلیل اختلافات پشت پرده مصر و عربستان بر سر پرونده‌های مختلف منطقه، پادشاه عربستان هرگز به مصر سفر نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، منابع مذکور تاکید کردند که سفر سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان به قاهره به دیل انتشار اطلاعاتی از اقدامات مشترک دو کشور مصر و امارات که در راستای منافع عربستان نیست، هرگز انجام نخواهد شد.

پس از آنکه عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان خبرهای منتشر شده از سفر پادشاه این کشور به مصر در مسیر بازگشت از واشنگتن را تکذیب کرد، سلمان بن عبدالعزیز به شهر طنجه مراکش رفت تا در آنجا تعطیلات خود را سپری کند.

این درحالی است که روزنامه اخبار الیوم مصر روز شنبه در گزارشی اعلام کرده بود نشست سران مصر وعربستان پس فردا (دوشنبه) در قاهره برگزار می‌شود و به نقل از خبرنگار خود در ریاض نوشت: عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر روز دوشنبه میزبان پادشاه عربستان خواهد بود.

این روزنامه ادامه داد: دو طرف در این دیدار پرونده تشیکل نیروی مشترک کشورهای عربی را بررسی خواهند کرد.

منابع آگاه در کشورهای حوزه خلیج فارس می‌گویند که پادشاه عربستان از عملکرد مصر و امارات در خصوص مسائل منطقه از جمله بحران سوریه عصبانی است.

از جمله موارد دیگری که اختلافات در مواضع دو کشور را نشان می‌دهد، مخالفت جدی عربستان با تمایل مصر برای تشکیل نیروی مشترک عربی است. برخی از کارشناسان بر این باروند که این مخالفت عربستان به دلیل آن است که ریاض از اهداف مصر برای حمایت از امارات در خاک لیبی و حمایت از خلیفه حفتر که بارها خواستار ورود نیروهای مصری به لیبی و مقابله آنان با گروه‌های سلفی شده، آگاه است.

پادشاه عربستان نیز حدود یک ماه است که به همراه خانواده برای گذران تعطیلات تابستانی خود در شهر طنجه مراکش به سر می‌برد.

انتهای پیام

کد N950264

وبگردی