آفتاب
/سرمقاله-رای الیوم/

چرا ائتلاف متجاوز دست به عملیات زمینی در یمن زد؟

چرا ائتلاف متجاوز دست به عملیات زمینی در یمن زد؟

جنگ در یمن که نیروها و جنگنده‌های ائتلاف متجاوز عربی تحت امر عربستان در آن مشارکت دارند آماده کلید خوردن مرحله دوم است که این مرحله خطرناک‌تر است و کشورهای این ائتلاف تصمیم گرفته‌اند تیپ‌های نظامی زمینی را برای بازپس گرفتن شهرها و استان‌های تحت کنترل حوثی‌ها و نیروهای علی عبدالله صالح بفرستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه مستقل رای الیوم در سرمقاله خود نوشت: فرمانده ائتلاف روز دوشنبه اعلام کرد که یک تیپ زمینی عربستانی از طریق گذرگاه الودیعه وارد اراضی یمن شده و به سمت مأرب رفته است و تیپ‌های عربی از قطر، کویت، مصر، اردن، سودان و مراکش نیز در مسیرشان به سمت اسکله‌های یمن هستند تا به نیروهای عربستانی و اماراتی که در مأرب، عدن و دیگر شهرهای یمن حضور دارند، ملحق شوند.

کشورهای شرکت کننده در این ائتلاف ظرف شش ماه قبل به ویژه از آغاز عملیات موسوم به طوفان قاطع تلاش کردند تا از هرگونه مشارکت زمینی در جنگ یمن امتناع کنند و این کشورها به استثنای عربستان و امارات تنها به این امر بسنده کردند که مشارکت خود را محدود به برخی از جنگنده‌ها کنند و امارات بیشترین مشارکت را در این عملیات داشت و 30 جنگنده فرستاد و کشور قطر نیز حدود 10 جنگنده فرستاده است. به موازات اعزام نیروهای زمینی، عربستان تصمیم گرفت پایگاه هوایی الدواسر را بگشاید که در آن دستگاه‌های نظارتی وجود دارند که جدیدترین نوع این تجهیزات در جهان است و می‌تواند مساحتی بیش از 100 کیلومتر مربع را پوشش دهد. دلایل اصلی وجود دارد که منجر شده است عربستان از مرحله نخست جنگ به مرحله جنگ زمینی روی بیاورد که می‌توان این دلایل را در این نکات خلاصه کرد.

1) صدمه بزرگی که ائتلاف با شلیک موشک توشکا توسط نیروهای یمنی به اردوگاه نیروهای خود در صافر مأرب خورد و خسارت‌هایی را به انبار مهمات وارد کرد و به کشته شدن 92 سرباز از جمله 45 اماراتی، 10 عربستانی و پنج بحرینی انجامید و سایر این کشته‌ شده‌ها نیز از حامیان عبدربه منصور هادی بودند. بنابراین کشته شدن این تعداد زیاد از نظامیان با یک موشک خشم رهبران عربستان و اماراتی را برانگیخت و آنها را به این سمت سوق داد تا در جنگ زمینی شتاب کنند تا جنگ در یمن را فیصله داده و از دیگر تلفات مشابه اجتناب کنند.

2) حملات هوایی نتوانست تاثیر مطلوبی را بر ائتلاف سعودی در تغییر شرایط به نفع خود برجای بگذارد و ائتلاف نیروهای یمنی را تسلیم کند تا آنها به شروط عربستان تن دهند و شهرها را تخلیه کرده و سلاح‌های خود را تحویل دهند و هادی نیز به یمن بازگردد.

3) انتقادهای بین‌المللی به ویژه انتقادهای آمریکا و اروپا از کشورهای ائتلاف بالاخص عربستان بالا گرفته است چرا که تلفات در میان غیرنظامیان یمنی به دلیل حملات هوایی افزایش یافته است و تعداد قربانیان غیرنظامی به حدود 10 هزار کشته رسیده است و همچنین ده‌ها هزار تن به دلیل حملات زخمی شده‌اند و اوضاع معیشتی بیش از 25 میلیون یمنی به دلیل محاصره زمینی، دریایی و هوایی اعمال شده از سوی کشورهای ائتلاف عربی بسیار نابسامان شده است.

نگرانی در بین افکار عمومی عربستان به دلیل طولانی شدن جنگ و تشدید تلفات انسانی و خسارات‌های مالی آن حاصل شده است چه بسا این امر نیز در تسریع اعزام نیروهای زمینی و کمک گرفتن از نیروهای عربی نقش داشت تا اینگونه القا شود که همبستگی عربی با عربستان وجود دارد و عربستان به تنهایی وارد این جنگ نمی‌شود. ورود به مرحله دوم جنگ کلید خوردن جنگ زمینی یک ماجراجویی دشوار و آکنده از خطر است چرا که احتمال افزایش حملات داخلی بیشتر می‌شود و علت این امر ناهموار بودن شرایط جغرافیایی یمن و گرایش قبایل و بی‌تجربگی نیروهای عربی و همچنین کشورهای حوزه خلیج فارس در جنگ‌های چریکی در مناطق کوهستانی است اما تعداد زیاد این نیروها و جدید بودن سلاح‌هایی که در اختیار دارند و همچنین پیشرفته نبودن سلاح‌های نیروهای یمنی احتمالا برخی از این نقاط ضعف را جبران می‌کند.

دشوار است که تصویری که جنگ در هفته‌ها یا ماه‌های آتی برجای می‌گذارد پیش بینی کنیم اما این مساله قطعی است که این جنگ خونین‌تر خواهد بود به ویژه اینکه احتمال انتقال جنگ به صنعا نیز افزایش یافته است و این جنگ به دلیل ماهیت جمعیتی متنوع این شهر و ساختار کوهستانی و حضور نیروهای انصارالله و نیروهای علی عبدالله صالح در آن دشوارتر خواهد بود.

نیروهای ائتلاف عربی احتمالا کنترل مأرب و تعز و چه بسا خود صنعا را در دست بگیرند. این جنگ نمی‌تواند با پیروزی‌های نظامی پایان یابد بلکه با راهکارهای سیاسی فیصله می‌یابد و ما باید این اصل نظامی را همواره به خاطر داشته باشیم که می‌گوید خاک همواره در کنار صاحباش می‌جنگد.

انتهای پیام

کد N950196

وبگردی