آفتاب

اجرای طرح آزمایشی نخستین فیلترهای کولر آبی ایران در منطقه سیستان

اجرای طرح آزمایشی نخستین فیلترهای کولر آبی ایران در منطقه سیستان

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: اداره کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان مجری طرح پایلوت فیلترهای کولر آبی برای اولین بار در ایران، در منطقه سیستان است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه سیستان و بلوچستان، سعید محمودی افزود: آلودگی هوا اثرات ناگوار فراوانی بر حیات انسان‌ها و به طور کلی موجودات زنده دارد، علاوه بر اثرگذاری بر حیات موجودات زنده بر آثار و ابنیه ساخت دست بشر نیز تاثیر منفی دارد و هزینه‌های سنگین اقتصادی را نیز بر اقتصاد تحمیل می‌کند.

وی تاکید کرد: درحال حاضر یکی از آلاینده‌های شایع هوا ذرات معلق و گرد و غبار است که سبب تشدید بیماری‌ها، از بین رفتن ریه‌ها، مرگ و میرهای زودرس و سرطان می‌شود.افرادی که شدیدا به وجود این ذرات حساس هستند که دارای بیماری‌های قلبی و عروقی، آنفلوانزا و آسم هستند هم‌چنین کودکان و افراد مسن نیز بسیار آسیب‌پذیر هستند.

وی افزود: اساسا درحال حاضر هدف از کنترل آلودگی هوا در مناطقی مانند سیستان، کاهش آلودگی هوا به حد مجاز و تعدیل شرایط فعلی است و با توجه شرایط کنونی منطقی‌ترین راه برای مبارزه با آلودگی هوا تا حد امکان پیشگیری از انتشار آلودگی ذرات است.

محمودی گفت: در این راستا و در جهت بهبود سلامت و ارتقا بهداشت عمومی اقشار جامعه و گروه‌های آسیب‌پذیر و هم‌چنین استفاده بهینه از منابع انرژی برای نخستین بار در ایران محصولی تحت عنوان فیلتر کولرآبی (تثبیت‌کننده راندمان کولرهای آبی از طریق فیلتراسیون) از طریق اداره کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان مورد استفاده قرار گرفته و بصورت پایلوت در منطقه سیستان بکار گرفته شده است.

وی بیان کرد: در گام نخست فیلترهای مذکور به همراه کارشناسان مربوطه به تعداد 8 عدد فیلتر در روستای ملادادی از توابع شهرستان هیرمند، تعداد 8 عدد شهرک علی اکبر از توابع شهرستان هامون، تعداد 4 عدد فیلتر در شهرستان نیمروز و نصب یک عدد بر روی سیستم کولر آبی مستقر در کانکس نگهبانی اداره حفاظت محیط زیست زابل و تعدادی نیز به بیم گروههای آسیب پذیر ( بیماران تنفسی، سالمندان، زنان باردار و ... ) توزیع شد. که پس از یک هفته نتایج علمی این طرح پایلوت اخذ و مقایس و آنالیز اعداد و ارقام مربوطه انجام خواهد شد و در صورت رضایت بخش بودن نتایج این فیلترها برای استفاده عموم مورد معرفی قرار خواهد گرفت.

محمودی خاطرنشان کرد: استفاده از مشارکت آحاد مردم یکی از ضروریات در هر اقدام فراگیر اجتماعی است و قطعا مبارزه با آلودگی هوا نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود. لذا در این خصوص نیز مشارکت و همکاری مردم نقش موثری در بهبود شرایط خواهد داشت.

انتهای پیام

کد N950192

وبگردی