آفتاب

"دو خبرنگار تونسی ربوده شده در لیبی زنده هستند"

"دو خبرنگار تونسی ربوده شده در لیبی زنده هستند"

وزیر خارجه تونس اعلام کرد مدارکی وجود دارد که نشان می‌دهد دو خبرنگار تونسی که در لیبی ربوده شده و داعش از اعدام آنها خبر داده بود، زنده هستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، الطیب البکوش، وزیر خارجه تونس در گفت‌وگو با رادیو «جوهره» این کشور اعلام کرد که مدارک مستدلی مبنی بر زنده بودن سفیان الشورابی و تذیر القطاری، دو خبرنگار تونسی که حدود یک سال پیش توسط داعش در لیبی ربوده شده بودند، دارد.

داعش پیشتر اعلام کرده بود که این دو خبرنگار را اعدام کرده است.

البکوش بدون اشاره به جزئیات بیشتر افزود، تونس تلاش می‌کند این دو خبرنگار را به کشور بازگرداند.

وزیر خارجه تونس در پاسخ به سوالی درخصوص اینکه آیا مقامات این کشور موفق به شناسایی عاملان این آدم‌ربایی شده‌اند یا نه، گفت: بله، البته با واسطه‌هایی عامل این آدم‌ربایی شناسایی شده است.

سفیان الشورابی، خبرنگار و نذیر القطاری، تصویربردار تلویزیونی در کنال firstTV مشغول به کار بودند. این دو اولین بار در سوم سپتامبر 2014 در شرق لیبی بازداشت شده و بعد از چند روز آزاد شدند سپس دوباره در هشتم همان ماه توسط گروهی مسلح در شرق لیبی ربوده شدند.

هشتم ژانویه 2015 شاخه داعش در لیبی اعلام کرد که این دو خبرنگار را اعدام کرده است اما این مطلب از سوی مقامات تونس رد شد. در 29 آوریل دولت طرابلس لیبی اعلام کرد که دو لیبیایی و سه مصری را بازداشت کرده و آنها به قتل هفت خبرنگار از جمله چهار کارمند شبکه تلویزیونی برقه لیبی، یک تصویربردار مصری و دو خبرنگار تونسی به نام‌های الشورابی و القطاری اعتراف کرده‌اند.

این در حالی است که براساس گزارش‌های بین‌المللی، تونس بیشترین اعضا را در گروه‌های تروریستی جهان و در راس آنها داعش دارد. تا جایی که کارشناسان سازمان ملل در ژوئیه تعداد تونسی‌های عضو داعش را بیش از 5500 تن اعلام کردند که بیشترشان در سوریه حضور دارند. البته دمشق هفته گذشته این تعداد را نزدیک به 8000 تن اعلام کرد.

این آمار در سفرهای خارجی اتباع تونس به کشورهای همسایه از جمله امارات مشکلاتی را به وجود آورده است.

انتهای پیام

کد N950093

وبگردی