آفتاب
سفیر ایران در باکو با مهر مطرح کرد:

استقبال پرشور شیعیان واهل سنت آذربایجان از آیت الله نوری همدانی

استقبال پرشور شیعیان واهل سنت آذربایجان از آیت الله نوری همدانی

سفیر ایران در جمهوری آذربایجان گفت:این سفر با برنامه ریزی پاشازاده عالی ترین مقام دینی جمهوری آذربایجان و قفقاز بسیار خوب برگزار شد و بنظرم پشتوانه ای برای توسعه مناسبات سیاسی دو کشور محسوب می شود.

محسن پاک آیین در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به سفر اخیر آیت الله نوری همدانی به جمهوری آذربایجان اظهار کرد: حدود دوسال قبل شیخ الاسلام الله شکور پاشازاده رئیس اداره مسلمانان قفقاز  به ایران آمد و در دیدار با چند تن از مراجع از جمله آیت الله نوری همدانی، از ایشان برای سفر به باکو دعوت کرد. در عین حال مردم مسلمان آذربایجان نیز علاقمند به تقویت تعاملات دینی و فرهنگی و دیدار با علما و روحانیون ایران هستند، این شرایط علت انجام سفر شد.

 وی با با اشاره به برنامه ها و ملاقات های آیت الله نوری همدانی در جمهوری آذربایجان افزود: وی در باکو، گنجه، شاماخی و نارداران با روحانیون، طلاب و اقشار مردم دیدار و سخنرانی کرد. و همچنین ملاقات های جداگانه ای با ایرانیان مقیم، دانشجویان ایرانی و روحانیون دانش آموخته در ایران داشت.

پاک آیین ادامه داد: آیت الله نوری همدانی به زیارتگاه های حضرت حکیمه خاتون خواهر امام رضا(س) و امامزاده ابراهیم فرزند امام باقر(س) مشرف شد و از مساجد بزرگ باکو، گنجه و شاماخی را بازدید کرد. دیدارهائی نیز با شیخ الاسلام پاشازاده، مبارز قربانلی رئیس کمیته دولتی دینی و جمعی از نمایندگان مجلس ملی آذربایجان داشت.

استقبال پرشور مردم آذربایجان از آیت الله نوری همدانی

سفیر ایران در جمهوری آذربایجان با اشاره به استقبال و واکنش مردم و مقامات آذربایجان نسبت به سفر آیت الله نوری همدانی، تصریح کرد: در هر جا که سخنرانی انجام شد بخصوص در حسینیه اهل بیت(س) و مسجد نارداران اقشار مختلف مردم، از دور و نزدیک، پیر و جوان، زن و مرد خود را به محل می رساندند و گاهی ازدحام جمعیت به قدری بود که خیابان های اطراف محل سخنرانی مملو از حضور متدینین آذری بود.

وی با بیان اینکه در حین سخنرانی بسیاری از حاضران با دوربین‌های تلفن همراه اقدام به ثبت تصاویر می کردند گفت: معمولا مردم در بخش‌هایی از سخنان آیت الله نوری همدانی که مربوط به عشق و ارادت آذری‌ها به اهل بیت بود، با صلوات‌های مکرر سخنان ایشان را تأیید می کردند.

پاک آیین اظهار داشت: پس از اتمام سخنان نیز اکثر حاضران برای دیدار از نزدیک با آیت الله نوری همدانی صف کشیده و با ایشان مصافحه می کردند. درمنطقه نارداران مردم در استقبال از آیت الله سنگ تمام گذاشتند و ازدحام جمعیت و ترافیک به قدری زیاد بود که بسیاری از مردم از فاصله های دور با پای پیاده خود را به محل سخنرانی آیت الله نوری همدانی رسانده بودند.

ایراد سخنان وحدت آفرین در مسجد سنی های آذربایجان

سفیر ایران در جمهوری آذربایجان تصریح کرد: عده‌ای نیز نتوانستند خود را به داخل مسجد برسانند و به ناچار در بیرون محوطه سخنان آیت الله نوری همدانی را گوش کردند. یک بار وقتی ایشان در بخشی از سخنان خود برای آزادی قره‌باغ دعا کرد این مسأله موجب به وجود آمدن شور و حرارت خاصی میان مردم حاضر شد.

وی با اشاره به مشارکت اهل سنت در برنامه های آیت الله نوری همدانی خاطرنشان کرد: در مساجد شهرهای سنی نشین بخصوص مسجد شاماخی برادران اهل سنت در کنار شیعیان و در یک صف، نماز را به امامت آیت الله نوری همدانی اقامه کردند و سپس به سخنان وحدت آفرین آیت الله گوش فرادادند.

پاک آیین گفت: معمولا علما و روحانیون دو کشور با هم رفت و آمد دارند اما برای اولین بار بود که یک روحانی برجسته در کسوت مرجع تقلید به آذربایجان سفر می کرد.

سفیر ایران در جمهوری آذربایجان در پایان افزود: این سفر با برنامه ریزی شیخ الاسلام  الله‌شکور پاشازاده که عالی ترین مقام دینی جمهوری آذربایجان و قفقاز به شمار می آید، بسیار خوب و پرثمر برگزار شد و موجب تقویت تعاملات دینی دو کشور بود و بنظرم پشتوانه ای برای توسعه مناسبات سیاسی دو کشور  محسوب می شود.

کد N949959

وبگردی