آفتاب

رایزنی پکن و سئول برای بازگرداندن کره شمالی به میز مذاکره هسته‌ای

رایزنی پکن و سئول برای بازگرداندن کره شمالی به میز مذاکره هسته‌ای

نمایندگان هسته ای چین و کره شمالی برای صحبت درباره از سرگیری مذاکرات شش جانبه ای با هدف خلع سلاح هسته ای کره شمالی با یکدیگر دیدار کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از یونهاپ نیوز، سئول دیروز دو شنبه میزبان «شیائو کیان» فرستاده هسته ای چین بود که برای بررسی امکان بازگرداندن پیونگ یانگ به میز مذاکرات هسته ای با «کیم گان» همتای کره جنوبی خود دیدار کرد.

این دیدار نتیجه جو مثبتی است که پس از سفر هفته گذشته «پارک گئون های» رئیس جمهوری کره جنوبی به چین بر روابط دو کشور حاکم شده است. گئون های برای حضور در مراسم رژه قوای نظامی چین که به مناسبت ۷۰ امین سال پایان جنگ جهانی دوم و شکست ژاپن برگزار شد، به پکن رفت.

گفته می شود در ملاقاتی که بین گئون های و «شی جینپینگ» رئیس جمهور چین برگزار شد، دو نفر برای تقویت تلاش ها به منظور از سرگیری مذاکرات شش جانبه ای که با هدف خلع سلاح هسته ای پیونگ یانگ صورت می گیرد، به تفاهم رسیدند.

کره شمالی، کره جنوبی، چین، روسیه، ژاپن و آمریکا طرف های دخیل در این مذاکره هستند که از سال ۲۰۰۸ به حال تعلیق درآمده است.

نمایندگان هسته ای چین و کره جنوبی طی دیدار روز گذشته خود درباره راه های ترغیب پیونگ یانگ به مشارکت در مذاکرات هسته ای رایزنی کرده و بر اهمیت پایبندی کره شمالی به بیانیه ۱۹ سپتامبر سال ۲۰۰۵ مبنی بر عقب نشینی از مواضع هسته ای در ازای اعطای مشوق های سیاسی و اقتصادی، تاکید کردند.

از سوی دیگر انتظار می رود که «هوانگ جون کوک» نماینده ارشد هسته ای کره جنوبی در اواخر ماه میلادی جاری برای صحبت درباره این موضع به واشنگتن سفر کند.

کد N949623

وبگردی