آفتاب

سردی روابط عربستان با مصر/ خشم ریاض از هماهنگی ابوظبی و قاهره

سردی روابط عربستان با مصر/ خشم ریاض از هماهنگی ابوظبی و قاهره

اختلاف عربستان با مصر بر سر برخی مسائل منطقه ای به ویژه بحران سوریه، منجر به سردی روابط این دو کشور شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از القدس العربی، منابع سیاسی آگاه اعلام کردند: «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان به دلیل اختلاف این کشور با مصر درباره چندین پرونده منطقه ای به مصر نخواهد رفت.

این منابع تاکید کردند: به دلیل افشای اطلاعاتی در مورد هماهنگی های مصر و امارات که به نفع منافع عربستان نیست ملک سلمان به مصر نخواهد رفت.

بنا بر اعلام این منابع، پادشاه عربستان به شدت از هماهنگی های موجود بین مصر و امارات در خارج از چارچوب هماهنگی با این کشور در رابطه با مسائل منطقه ای به ویژه بحران سوریه خشمگین است.

در این رابطه، «عادل الجبیر» وزیر امور خارجه عربستان اخبار مربوط به سفر ملک سلمان به مصر (در راه بازگشت وی از واشنگتن) را تکذیب کرد. دلیل دیگر خشم عربستان مربوط به طرح تشکیل نیروی نظامی مشترک عربی است که عربستان سعودی آغاز این طرح را به تأخیر انداخته است.

به اعتقاد کارشناسان، مخالفت عربستان با تشکیل سریع این نیرو از سوی مصر، به این دلیل است که عربستان پی برده است مصر با تشکیل این نیرو به دنبال دخالت نظامی در لیبی است تا از این طریق، مواضع «خلیفه حفتر» را که بارها خواستار ورود نیروهای مصر به لیبی با هدف مبارزه با گروه های تروریستی بوده است تقویت کند.

کد N949547

وبگردی