آفتاب

مظنون بمبگذاری بانکوک: "گناهکارم"

مظنون بمبگذاری بانکوک: "گناهکارم"

مظنون اصلی بمبگذاری خونین ماه گذشته بانکوک یک هفته پس از بازجویی راهی بازداشتگاه شد و از وی خواسته شده تا در مقابل رسانه‌ها و پلیس به جرم خود اعتراف کند.

مظنون اصلی بمبگذاری خونین ماه گذشته بانکوک یک هفته پس از بازجویی راهی بازداشتگاه شد و از وی خواسته شده تا در مقابل رسانه‌ها و پلیس به جرم خود اعتراف کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، پلیس تایلند در اقدامی غیرعادی با دوربین‌های روشن در اتاقی بسته از مظنون می‌پرسد که آیا وی در مالکیت مواد انفجاری غیرقانونی، همانطور که در حکم بازداشت آمده، گناهکار است یا خیر.

مظنون که از سوی پلیس "یوسف میریلی" معرفی شده، از طریق مترجم می‌گوید که "گناهکار" است. مقام‌های تایلند سابقا دیکته‌های متفاوتی از نام خانوادگی متهم منتشر کرده‌ و وی را یوسف میئرائیلی، یوسف میرائیلی معرفی کرده‌اند.

هنوز مشخص نیست که آیا این اعتراف آشکار در دادگاه ارزش بررسی حقوقی دارد یا خیر. میریلی سه‌شنبه گذشته در نزدیکی مرز تایلند – کامبوج بازداشت شد و هنوز رسما متهم نشده است.

پلیس می‌گوید که اثر انگشت و یا دی‌ان‌ای متهم را در حملات یک هفته قبل پلیس به دو آپارتمان در حاشیه بانکوک به دست آورده است که شامل آثار وی روی یک ظرف باروت می‌شود.

براساس اعلام پلیس، در هر دو آپارتمان مواد ساخت بمب و بیش از 200 گذرنامه ترکیه‌ای جعلی یافته‌اند.

انفجار هفدهم اوت در معبد اراوان بانکوک، 20 تن کشته و بیش از 120 مجروح بر جای گذاشت و یکی از بدترین اقدامات خشونت‌آمیز در بانکوک طی دهه گذشته محسوب می‌شود.

مقام‌های تایلندی اشاره کرده‌اند که دست‌کم دو تن از مظنونان احتمالا ترکیه‌ای هستند و این گمانه‌زنی ایجاد شده است که شاید بمبگذاری مذکور به تلافی اخراج بیش از 100 اقلیت اویغور و بازگرداندن آنها به چین در ماه ژوئیه انجام شده باشد. اویغورها به ترک‌ها مرتبطند و ترکیه مامن جامعه‌ بزرگی از اویغورهاست.

با این حال ملیت مظنون اصلی بمبگذاری هنوز تایید نشده است اما پلیس می‌گوید وی یک گذرنامه چینی به همراه داشته که نشان می‌دهد وی از منطقه سین‌کیانگ در غرب چین است که محل زندگی اویغورهای ترک‌زبان است.

پلیس تایلند هفته گذشته گفته بود که میریلی مظنون به همدستی با بمبگذار است. در ویدیوی به دست آمده از محل انفجار دیده می‌شود که عامل انفجار یک کوله‌پشتی در محوطه باز معبد اراوان می‌گذارد و محل را ترک می‌کند. یک مظنون دیگر نیز در تاریخ 29 اوت در جریان حمله پلیس به یکی از آپارتمان‌ها در حومه بانکوک بازداشت شد.

انتهای پیام

کد N949544

وبگردی