آفتاب
صلیب سرخ خبر داد:

برگزاری مراسم بزرگداشت روز جهانی مفقودین در لبنان

برگزاری مراسم بزرگداشت روز جهانی مفقودین در لبنان

کمیته بین المللی صلیب سرخ برنامه هایی را برای بزرگداشت روز جهانی مفقودین در سراسر لبنان برگزار کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دفتر کمیته بین المللی صلیب سرخ در بیروت، در طرابلس، بعلبک و صور، خانواده های کسانی که مفقود شده اند در کنار انجمن های ملی و فعالان جامعه مدنی گرد هم آمدند تا  یاد و خاطره عزیزان خود را گرامی داشته و از مقامات بخواهند تا اقدامی در این مورد انجام دهند.

این در حالی است که چندین دهه پس از پایان جنگ داخلی در لبنان، کماکان از سرنوشت هزاران نفر خبری در دست نیست.

در همین رابطه «فابریتزیو کاربونی» رئیس نمایندگی کمیته بین المللی صلیب سرخ در لبنان گفت: وقت زیادی باقی نمانده است. والدین مفقودین دارند پیر می شوند و برخی از آنها فوت کرده اند بدون آن که بدانند چه بر سر فرزاندان شان آمده است.

وی افزود: همه حق دارند بدانند که چه بر سر عزیزان شان آمده و برای آنان مراسم عزاداری مناسبی برپا کنند. یافتن پاسخی برای این پرسش ها در اصل مسئولیت دولت است. با این حال تا کنون شاهد هیچ پیشرفت قابل توجهی نبوده ایم.

بر این اساس کمیته بین المللی صلیب سرخ برای سرعت بخشیدن به روند کار، در سال ۲۰۱۲ کار گردآوری فهرستی جامع از مفقودین را در دستور کار قرار داد. در این مدت این سازمان در سراسر کشور با خانواده ها مصاحبه و اطلاعاتی را از  منابع مختلفی مانند مقامات، اتحادیه ها و انجمن ها جمع آوری کرده است. کمیته بین المللی صلیب سرخ همچنین در تهیه پیش نویس قانون مفقودین همکاری کرده است. اگر این قانون تصویب شود، یک کمیسیون ملی برای بازیابی بقایای انسانی از گورهای دسته جمعی تشکیل می شود تا سپس این بقایا شناسایی شوند.

کاربونی تاکید کردد: ما مقامات لبنانی را تشویق می کنیم تا این قانون را در اسرع وقت تصویب نمایند. وقتی کمیسیون ملی تشکیل شود، ما تمامی اطلاعات خود را در اختیار آن قرار خواهیم داد تا کارش آسان تر شود.

خانواده های مفقودین اغلب به حمایت درمانی و روانی-اجتماعی و نیز کمک های حقوقی و مالی نیاز دارند. در ۲۰۱۴، کمیته بین المللی صلیب سرخ برنامه ای را راه اندازی کرد که در آن جلسات گروهی برای حمایت روانی-اجتماعی توسط متخصصان سلامت روانی از این کمیته برگزار می شود. در این برنامه همچنین خانواده ها به سازمان های مردم نهاد محلی ارجاع داده می شوند تا دیگر کمک های لازم را دریافت دارند.

در مراسم سالهای گذشته که به مناسبت روز جهانی مفقودین برگزار می شد، خانواده ها معمولا در پارک جبران خلیل جبران در بیروت جمع می شدند، اما امسال به دلیل تظاهرات گسترده این امر ممکن نشد. کاربونی ابراز امیدواری کرد مشکلات اجتماعی و سیاسی موجود بر نیاز به جستجو و یافتن مفقودین سایه نیاندازد، چرا که فرصت چندانی باقی نمانده است.

کد N949200

وبگردی