آفتاب
با اشاره به حضور جلیلی در کمیسیون برجام

منصوری آرانی مطرح کرد: لزوم مقایسه دستاورد تیم مذاکره کننده فعلی و پیشین

منصوری آرانی مطرح کرد: لزوم مقایسه دستاورد تیم مذاکره کننده فعلی و پیشین

یک عضو کمیسیون ویژه رسیدگی به برجام بر لزوم مقایسه دستاورد تیم مذاکره کننده هسته‌ای فعلی و تیم پیشین تاکید کرد.

عباسعلی منصوری آرانی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با اشاره به حضور سعید جلیلی در جلسه امروز کمیسیون ویژه رسیدگی به برجام گفت: همه ما می‌دانیم که برنامه جامع اقدام مشترک و توافق هسته‌ای یک بده و بستان است و طبیعی است که نقاط مثبت و منفی و فراز و نشیب‌هایی دارد. در این میان تیم آقای جلیلی بر داده‌های توافق تاکید می‌کند و تیم هسته‌ای فعلی میزان گرفته‌ها را مورد توجه قرار می‌دهد.

وی افزود : آقای جلیلی در اظهاراتش گفت که تفاوتی بین قطع‌نامه 1929 و 2231 قائل نیست و قطع‌نامه 2231 از نظر او بدتر از قطع‌نامه 1929 است در حالی که آقایان عراقچی و ظریف قطع‌نامه 2231 را موفقیت بزرگی می‌دانند و معتقدند که این قطع‌نامه توانسته ایران را از ذیل فصل هفت خارج کند.

این نماینده مجلس با اشاره به طرح سوالات خود از سعید جلیلی در جلسه امروز کمیسیون برجام خاطرنشان کرد: یکی از سوالاتی که من از تیم مذاکره کننده قبلی داشتم این بود که آیا الگویی وجود دارد که کشوری ذیل فصل هفت باشد و بدون جنگ از آن خارج شده باشد که ما بتوانیم خود را با آن مقایسه کنیم؟ اگر این اتفاق برای کشوری افتاده باشد ما می‌توانیم عملکرد تیم مذاکره کننده را با آن قیاس کنیم و بگوییم آیا موفق بودند یا نه. اما طبیعتا چنین کشوری را سراغ نداریم.

این عضو کمیسیون برجام ادامه داد: سوال دوم من این بود که تیم فعلی هسته‌ای کتابچه‌ای به نام برجام دارد که می‌شود آن را در دست گرفت و خواند و این خروجی تیم آقای ظریف است. آقای جلیلی که شش سال امور در دستشان بود اگر کتابچه‌ای داشته باشند می‌توان این دو را با هم مقایسه کرد. مهم این است که دو دستاورد را بتوان با یکدیگر مقایسه کرد اگر چنین چیزی باشد می‌توان گفت تیم آقای ظریف ضعیف عمل کرده یا قوی و خائن بوده یا خادم.

او ادامه داد: آقای جلیلی در این جلسه به دستاوردهایش اشاره کرد و گفت "در آن مدت سانتریفیوژهای زیادی ساختیم و نیروگاه اراک را راه‌اندازی کردیم". البته منظور من خروجی مذاکرات بود که باید با هم قیاس شود. به هر حال دستاورد مذاکرات چیز دیگری است و زمانی می‌شود این مقایسه را به خوبی انجام داد که دو دستاورد روی میز داشته باشیم.

منصوری آرانی با تاکید بر این که خروج از فصل هفت با وجود همه مشکلات و محدودیت‌ها موفقیت تیم هسته‌ای به شمار می‌رود خاطرنشان کرد: ما باید منافع ملت را ببینیم. اگر نه میلیون جوان ما بیکار باشند و سانتریفیوژها هم بچرخند مهم این است که وضعیت را ساماندهی کنیم و مجموعه‌ای از مولفه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را در کنار هم ببینیم. در واقع هم سانتریفیوژها باید بچرخد هم از دستاوردها صیانت شود و هم این که جوانان ما نباید بیکار باشند بلکه تولید باید فعال شود و اقتصاد مقاومتی عملیاتی شود.

انتهای پیام

کد N949064

وبگردی