آفتاب
گزارش هیل از تلاش‌های کاخ سفید در جلب حمایت از توافق هسته‌ای

اوباما با 100 قانون‌گذار دیدار کرد و 30 تماس تلفنی در تعطیلاتش زد

اوباما با 100 قانون‌گذار دیدار کرد و 30 تماس تلفنی در تعطیلاتش زد

زمانی که نمایندگان کنگره در هفته آینده به واشنگتن باز گردند، اوباما رییس‌جمهور ایالات متحده مترصد کسب پیروزی بزرگ بر سر توافق هسته‌ای ایران است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از پایگاه خبری هیل، در بهترین حالت، مخالفان توافق هسته‌ای به سختی می‌توانند با تصویب قطعنامه رد توافق، حمایت لازم را علیه این توافق به دست آورند. اوباما حمایت لازم برای حفظ وتو را دارد و اکنون حامیان توافق هسته‌ای در آستانه فیلی‌باستر هستند تا از رای‌گیری این طرح در کنگره جلوگیری کنند.

حمایت قاطعانه دموکرات‌ها از توافق هسته‌ای که مهم‌ترین دستاورد تیم اوباما به شمار می‌آید، در نتیجه هفته‌ها لابی‌های دشوار، بحث‌های تکنیکی در جزییات، حمایت مردم و حتی کمکی جزیی از سوی جمهوری‌خواهان است.

آدام شیف، نماینده دموکرات از کالیفرنیا از سال 2001 و حامی توافق هسته‌ای گفت:‌ از زمان حضور من در کنگره این گسترده‌ترین تلاشی بود که کابینه درباره‌ی قانونی انجام داده است.

من فکر می‌کنم که آن‌ها مصمم بودند تا نه تنها حمایت لازم را برای این توافق کسب کنند بلکه می‌خواستند هر کاری که امکان‌پذیر بود را انجام دهند تا حق وتوی رییس‌جمهور حفظ شود.

اگر جمهوری خواهان موفق به تصویب قانون رد توافق شوند باز هم به حمایت دو سوم اکثریت اعضا برای ملغی کردن حق وتو رییس‌جمهور نیاز دارند – چیزی که در دوره‌ی ریاست جمهوری اوباما اتفاق نیفتاده است.

با این حال خود اوباما در چند هفته گذشته اذعان داشت که حمایت دموکراتیک از توافق هسته‌ای پرو سر وصدا بوده است و ناظران نسبت به اتفاق دوباره وقایع 2009 به سر قانون بیمه معروف به" اوباما - کر" و اعتراضات مردم مردد هستند.

هم‌چنین موانع اولیه‌ای نیز وجود داشت. سناتور چاک شومر که احتمالا رهبر آتی دموکرات‌ها در سنا خواهد بود، مخالفت خود را با توافق هسته‌ای اعلام کرد که به طور بالقوه امیدهای کاخ سفید را کمرنگ کرد.

کاخ سفید سه هفته پس از امضا توافق هسته‌ای و پیش از این که قانون‌گذاران برای تعطیلات ماه اوت کنگره را ترک کنند، اقداماتی را انجام داد.

جان کری وزیر خارجه، ارنست مونیز وزیر انرژی و دیگر مقامات بلند پایه پای ثابت کنگره شده بودند و شخصا به سوالات اعضای کنگره پاسخ می‌دادند.

اوباما خود شخصا نیز درگیر ماجرا بود و حتی زمانی که کنگره به تعطیلات رفت نیز آسوده نشد.

طبق گفته مقامات کاخ سفید، اوباما با بیش از یکصد قانون‌گذار به طور فردی یا در گروه‌های کوچک صحبت کرد که شامل 30 تماس تلفنی وی در طول دو هفته تعطیلاتش در ماه اوت نیز می‌شود.

وزیران کابینه و مقامات ارشد رسمی کابینه پس از دستیابی به توافق هسته‌ای مستقیما با حدود 200 تن از اعضای مجلس نمایندگان و سناتورها گفت‌وگو کردند.

حامیان توافق هسته‌ای در معرض توپخانه سنگین انتقادات قرار داشتند. قانون‌گذاران با بمباران تبلیغات تلویزیونی که با میلیون‌ها دلار سرمایه کیمته روابط عمومی اسراییلی آمریکایی تهیه می‌شد، روبه‌رو بودند.

برای مقابه با این هجمه سازمان‌هایی مانند جی استریت نیز برای تبلیغ در مراکز اصلی میلیون‌ها دلار هزینه کردند.

اوباما نیز با بیان این که به تنهایی نمی‌تواند توافق هسته‌ای را پیش ببرد از گروه‌های لیبرال خواست تا به وی کمک کنند. گروه‌هایی مانند Move on و کریدواکشن (Credo Action) توافق هسته‌ای را اولویت شماره یک خود در تابستان قرار دادند. حامیان توافق هسته‌ای با ارسال نامه، ایمیل و ... از قانون‌گذاران خواستند تا حمایت خود را از توافق هسته‌ای اعلام کنند.

کاخ سفید پیش از این جمهوری‌خواهان را به این متهم کرد که نسبت به توافق هسته‌ای عادلانه رفتار نمی‌کنند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل نیز آتش حمایت معتصبانه را شعله‌ور کرد.

بسیاری از دموکرات‌ها زمانی که نتانیاهو علیه کاخ سفید در کنگره در ماه مارس سخنرانی کرد، احساس ناخوشایندی داشتند.

دایلن ویلیامز، معاون رییس سازمان جی استریت در امور دولت در این باره گفت: از سخنان نتانیاهو و سیاست‌های دولت وی نارضایتی عمیقی در میان اعضای دموکرات‌ کنگره وجود دارد.

هم چنین کابینه اوباما نیز در کسب حمایت‌های عمومی درباره‌ی توافق هسته‌ای ایران بیکار ننشت. اوباما و کری با مجریان تلویزیون‌های محلی گفت وگوهایی را برگزار کردند و کارکنان کاخ سفید نیز فعالیت‌هایی را در شبکه‌ی اجتماعی انجام دادند.

بسیاری از دموکرات‌ها اعلام کردند که پس از گفت‌وگو با سفیران کشورهای بریتانیا، فرانسه، آلمان، چین و روسیه متقاعد شده‌اند که بازگشت به میز مذاکرات برای کسب توافقی بهتر غیرممکن است.

حتی اعلام حمایت دموکرات‌ها به صورت لحظه به لحظه نیز استراتژی از سوی رهبر اقلیت مجلس نمایندگان نانسی پلوسی بود تا حرکت جنبشی به نفع توافق هسته‌ای را نشان دهد.

سناتورهای دموکرات نه‌تنها 34 رای ضروری برای حفظ حق وتو را به دست آورند بلکه به نظر می‌رسد بتوانند 41 رای ضروری برای انجام فیلی‌باستر را نیز کسب کنند. حامیان توافق هسته‌ای در مجلس نمایندگان نیز به راحتی از مرز 100 تن گذشته است.

انتهای پیام

کد N948892

وبگردی