آفتاب

رهبر جدید طالبان افغانستان درصدد سرکوب مخالفان

رهبر جدید طالبان افغانستان درصدد سرکوب مخالفان

مقامات افغان و طالبان تاکید کردند، رهبر جدید طالبان افغانستان در نخستین آزمایش رهبر‌ی‌اش به صورت تهاجمی علیه شاخه جدایی طلبان طالبان در جنوب این کشور وارد عمل شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، ملا اختر محمد منصور، رهبر جدید طالبان در دو هفته اخیر صدها شبه نظامی طالبان را سوار بر موتور سیکلت به ولایت زابل اعزام کرد تا با نیروهای وفادار به ملا منصور دادالله که علنا از بیعت با ملا منصور امتناع کرده، مبارزه کند.

در این مدت این دو گروه بدون هیچ نتیجه‌ای با یکدیگر مبارزه کرده‌اند، علام جیلانی فرهی، رئیس اداره امنیت ولایت زابل گفت: درگیری اخیر روز شنبه که به مدت یک ساعت به طول انجامید و شامل تسلیحات سنگین بود، باعث کشته شدن دست کم پنج تن از هر یک از دو طرف درگیر شد.

یکی از اعضای طالبان در زابل که خواست نامش فاش نشود، گفت: 10 تن از نیروهای ملا منصور توسط نیروهای ملا دادالله دستگیر شده‌اند.

چند روز پس از آنکه مرگ ملا محمد عمر، رهبر سابق طالبان که به مدت دو سال مخفی مانده بود در ژوئیه سال جاری میلادی تایید شد، ملا منصور به عنوان رهبر جدید طالبان منصوب شد.

ملا منصور در مواجه با تفرقه به وجود آمده در بین شبه نظامیان طالبان و همچنین دست درازی شاخه‌های مرتبط با داعش به منطقه تحت سلطه آن‌ها، تلاش کرده تا قدرت را تحکیم بخشیده و این گروه را متحد نگه دارند.

در حال حاضر برادر و پسر ملا عمر از بیعت با ملا منصور امتناع کرده و شفافیت روندی را که منجر به انتصاب وی شده، زیر سوال بردند. در همین حال هیاتی از مقامات مذهبی افغانستان و پاکستان و ریش سفیدان قبایل هفته‌ها است که در شهر کویته پاکستان برای حل این وضعیت تلاش کرده‌اند.

در حالی که طالبان گزارشات مبنی بر اینکه برخی شاخه‌هایش به پیوستن به داعش روی آورده‌اند را رد کرده، اما کاملا مشخص است که آن‌ها از جانب داعش که بخش‌های وسیعی از عراق و سوریه را تصرف کرده، تحت فشارند.

ملا منصور در ژوئن سال جاری میلادی هنگامی که به عنوان معاون رهبر طالبان فعالیت می‌کرد، برنامه‌ای به ابوبکر البغدادی، رهبر داعش ارسال کرده و در آن نسبت به ایجاد چند گانگی در بین شبه نظامیان طالبان در افغانستان هشدار داد.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان اخیرا به حضور داعش در ولایت ننگرهار اشاره کرد و گفت: با کمک مردم محلی اکثر مناطق اشغال شده توسط داعش آزاد شده‌اند.

یکی از مقامات زابل گفت: ملا دادالله اخیرا روحانیون فرماندهان و ریش سفیدان قبایل را جمع کرده و به آن‌ها گفت که ملا منصور به نفع پاکستان کار می‌کند.

حاجی اسدالله کاکار، یکی از اعضای شورای ولایتی در زابل گفت: ملا منصور به دولت سایه طالبان در زابل دستور داد تا به ملا دادالله هشدار دهد که این ولایت را ترک کند. هنگامی که ملا دادالله از این دستور سرپیچی کرد، ملا منصور نیروهای خود را اعزام کرد.

وی افزود: البته این اولین بار نیست که ملا دادالله برای این رهبر طالبان دردسر درست می‌کند. هنگامی که ملا دادالله آخوند، برادر ملا دادالله و فرمانده ارتش طالبان توسط نیروهای ائتلافی در سال 2007 میلادی کشته شد، دادالله جوان‌تر ملاعمر منصور را به مشارکت غیرمستقیم در این امر متهم کرد.

وی سپس به خاطر کشتن محافظان شخصی برادرش با شورای رهبری طالبان درگیر شد. ملا عمر دستور داد ملا دادالله از وظایف خود خلع شود. وی در سال 2008 میلادی توسط مقامات پاکستانی بازداشت شد و پس از آزادی‌اش در سال 2013 میلادی به افغانستان بازگشت.

نشانه‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه نیروهای ملا دادالله طرفدار داعش هستند.

انتهای پیام

کد N948807

وبگردی