آفتاب
در نشست خبری مشترک با ظریف

وزیر امور خارجه اسپانیا: می‌توانیم شریک خوب سیاسی و اقتصادی برای ایران باشیم

وزیر امور خارجه اسپانیا: می‌توانیم شریک خوب سیاسی و اقتصادی برای ایران باشیم

وزیر امور خارجه اسپانیا با تأکید بر این که این کشور درصدد است که دور جدیدی از روابط با ایران را شروع کند، گفت: اسپانیا می‌تواند شریک خوب اقتصادی و سیاسی برای ایران باشد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خوزه امانوئل گارسیا مارگویا، وزیر امور خارجه اسپانیا ظهر دوشنبه در نشست مطبوعاتی مشترک خود با همتای ایرانی‌اش در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی با اشاره به نتایج مذاکرات خود با محمدجواد ظریف، گفت: امروز شاهد حضور یک هیأت بلندپایه از اسپانیا در تهران هستیم و در تلاش هستیم که روابط دو کشور را گسترش دهیم.

او با بیان این که با توافق هسته‌ای راه برای همکاری‌های بین‌المللی باز شده است، ادامه داد: دو کشور در مورد مسائل سیاسی توافق کردند که وزارت‌خانه‌های‌شان بحث تبادل هیأت‌هایی را بین دو کشور بررسی کنند و در این زمینه یک تفاهم‌نامه مستمر و منظم داشته باشیم.

خوزه امانوئل گارسیا مارگویا با اشاره به این که در دیدار راه‌حل‌های مختلف همکاری در زمینه‌های مختلف مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت بخشی از سخنان خود را به موضوع پناهندگان و آوارگان جنگی که امروز تبدیل به بحرانی برای جامعه جهانی و اتحادیه اروپا شده اختصاص داد و گفت: یکی از اهداف سفر به تهران علاوه بر گسترش روابط دوجانبه و بررسی مسائل منطقه‌یی، بحث و گفت‌وگو درباره بحران مهاجرت، آوارگان و مردم بی‌پناه منطقه است.

این مقام عالی‌رتبه اسپانیایی ادامه داد: ما با همکاران ایرانی خودمان در این زمینه مذاکرات مفصلی داشتیم. متأسفانه افراطی‌گری و فعالیت گروه‌های تروریستی باعث ایجاد این فاجعه انسانی در منطقه شده است و اکنون یکی از مسائل مهم منطقه و جهان این موضوع است و ما امیدواریم که قدم‌های مشترکی برای حل این معضل که یک معضل انسانی است برداریم.

وزیر امور خارجه اسپانیا که کشورش در عضویت اتحادیه اروپا نیز قرار دارد در بخش دیگری از صحبت‌هایش در همین راستا،‌ تصریح کرد: به خاطر همین بحران مهاجرت و پناهندگان چهره اتحادیه اروپا کمی خدشه‌دار شده است. به خاطر برخی از نظرات نامناسب و غیرانسانی و هم‌چنین حضور تروریست‌ها.

او تأکید کرد: ما با تمام پناهندگان و کسانی که از این اقدامات آسیب دیده‌اند اعلام همبستگی می‌کنیم و امیدواریم که در این زمینه به اقدامات مشترکی با ایران برسیم.

وزیر امور خارجه اسپانیا با اشاره به آواره شدن بخشی از مردم سوریه به خاطر بحران ایجاد شده در این کشور تصریح کرد: مردم سوریه و این پناهندگان نیازمند کمک‌های همه‌جانبه هستند و ما به دنبال این هستیم که بحران سوریه را به روشی مسالمت‌آمیز حل کنیم. مهم این است که این فاجعه پایان پیدا کند چرا که ادامه این روند باعث پایمال شدن حقوق هرچه بیش‌تر انسان‌ها در این منطقه می‌شود.

این دیپلمات عالی‌رتبه اسپانیایی ادامه داد: اتحادیه اروپا بر اساس اصول اخلاقی باید اهتمام بیش‌تری به موضوع مهاجران داشته باشد و اسپانیا نیز در میان کشورهای اروپایی تلاش دارد که نسبت به این موضوع تلاش بیش‌تری داشته باشد.

وی با اشاره به این که برخی از مهاجران از شمال آفریقا نیز به این کشور وارد می‌شوند، ادامه داد: ما به دنبال این هستیم که در این ارتباط موضع انسانی و اخلاقی از خود بروز بدهیم.

وزیر امور خارجه اسپانیا با بیان این که فقر یکی از مشکلات اصلی بشریت است و تغییرات سیاسی عامل اصلی مهاجرت‌هاست در بخش دیگری از صحبت‌های خود بار دیگر به عزم این کشور برای گسترش روابط با ایران اشاره کرد و گفت: امیدواریم که هرچه سریع‌تر تحریم‌هایی که علیه ایران اعمال شده لغو شود و ما در این ارتباط در تعامل نزدیک با ارگان‌های بین‌المللی هستیم.

وی هم‌چنین به اشتراکات دو کشور اشاره کرد و گفت: اسپانیا می‌تواند شریک خوب سیاسی و اقتصادی برای ایران باشد و ما به دنبال این هستیم که دور جدیدی از روابط با ایران را شروع کنیم.

وزیر امور خارجه اسپانیا با تأکید مجدد بر این که ایران نقش مهمی در ثبات منطقه دارد در بخ دیگری از صحبت‌های خود ادامه داد: پیش از این اسپانیا 14 درصد انرژی خود را از ایران وارد می‌کرد ولی به خاطر برخی از مسائل مجبور شد که این سطح از روابط خود را کاهش دهد و اکنون خوشحال هستیم که بر اساس توافق هسته‌ای راه باز شده است و اکنون نیز به تهران آمده‌ایم تا راه‌های گسترش روابط و افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه‌های زیربنایی، راه‌آهن و انرژی را مورد بررسی قرار دهیم.

این مقام عالی‌رتبه اروپایی با اشاره به این که ایران یک برنامه بلندپروازانه برای اقتصاد خود دارد، خاطرنشان کرد: ما به دنبال این هستیم که راه مشترکی را شروع و ادامه دهیم. چرا که آینده دو کشور را باز و روشن می‌بینیم و شرایط برای گسترش همکاری‌ها خوب و عالی است.

این خبر در حال تکمیل شدن است...

کد N948651

وبگردی